Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Specialfartyg

Förseningar helt enligt plan

Kustbevakningen satsar miljarder på nya fartyg sedan ett par år tillbaka. Störst är de tre kombinationsfartygen i serien KBV 001, levererade mellan sommaren 2009 och sommaren 2010. Tidigast under första kvartalet 2011 är alla tre fullt operativa.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lla tre fullt operativa.

– Det är helt enligt plan, säger kustbevakningsdiretör Dan Thorell.

Det är många som sett att KBV 001 Poseidons skorstenar allt som oftast under året sedan hon anlände till hemma hamnen Göteborg stuckit upp bakom det gamla bananskjulet i Frihamnen i Göteborg.

– Besättningarna har använt KBV 001 väldigt mycket för att skriva manualer på alla avancerade system som finns ombord, säger Dan Thorell.

– Sedan i maj har vi haft en operativ besättning och en grupp som tagit fram rutiner som den operativa besättningen har testat, så att det inte bara blir torrsim, säger Bengt Fernlund, chef för Kustbevakningens region väst.

Förra sommaren sa Kustbevakningen att Poseidon förvisso hade en del fel som skulle åtgärdas på garantin av varvskoncernen Damen på koncernens varv i Göteborg, Cityvarvet Götaverken, innan fartyget var redo att tas i tjänst. En del utbildning skulle också till men under hösten 2009 skulle fartyget ut. ”Sådana här fartyg ska vara till sjöss” hette det då men det har alltså blivit en hel de tid vid kaj.

– Så blev de ju inte riktigt, säger Bengt Fernlund.

Många fel

– KBV 001 Poseidon hade en lista med 200 till 300 fel som skulle åtgärdas. Den har man nu snart tuggat sig igenom. De flesta av dem har kunnat undvikas redan på varvet i Rumänien på KBV 002 och KBV 003.

– Från början var det väl 1 000 fel, säger Bengt Fernlund.

Dan Thorell nämner datasystem som just installerats men också fel på boxkylaren som påverkat fartygens maxfart.

– Det påverkar bara fartygens maxfart, inte bogserförmågan. Fartskillnaden är fyra, fem knop som vi inte kan köra för då börjar det vibrera, säger Dan Thorell.

Fartygens toppfart anges till 16 knop. Att ett nybygge kan köras i utlovad fart brukar vara lite av en helig ko. Det finns flera exempel på att redare inte accepterar att ta leverans av fartyg om fartkraven inte uppfylls.

– Vägrar att ta emot gör vi inte, vi kör ju inte gods tvärs över världen som kanske vanliga redare gör, säger Dan Thorell.

– Det här var problem som uppstod efterhand. Det började läcka och vi tappade vatten så vi fick begränsningar i farten, säger Bengt Fernlund.

Problemet är nu åtgärdat på KBV 001 Poseidon och KBV 002 Triton som varit uppe i Cityvarvets docka under hösten. Triton är fortfarande kvar på varvet i Göteborg.

– Det har varit en lyckad åtgärd och KBV 003 Amfitrite ska få precis samman modifieringar av boxkylarna.

Inget ovanligt med fel

Enligt Dan Thorell är det dock inget ovanligt med fel på nya fartyg och han understryker dels att han och Kustbevakningen är mycket nöjda med fartygen och dels att de faktiskt är operativa.

– Fartygen är operativa, hade vi fått en miljöoperation hade vi tagit fartygen från varvet. Vi erbjöd oss också att gå med ett fartyg till Mexikanska gulfen i somras.

Dessutom går drifttagningen alltså enligt plan.

– Det som återstår innan alla tre fartygen är helt fullt operativa är den sista utbildningen i avancerad nödbogsering som ska hållas under första kvartalet 2011. Därefter  ska minst två av fartygen vara till sjöss hela tiden, och det står i direktiven redan från början att det ska vara så från och med 2011.

Man kunde tycka att en utbildning i avancerad nödbogsering kunde gjorts i samband med leverans eller ordnats på annat sätt innan fartyget var operationsdugligt, men det gick inte.

– Man måste ha fartyget för att kunna öva, säger Dan Thorell.

KBV 003 Amfitrite som kom hem till Sverige i början av sommaren togs i full operation vecka 41 och passade strax på att gå till Helsingborg och hälsa på Kungen som firade att det var 200 år sedan hans förfader, den franske marskalken, klev iland i Sverige.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]