[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sbotten inom offshore.
Det är ett 50/50-ägt joint venture som skall bildas.
– Vilken företagsform det kommer att ha är inte klart än, men det får sannolikt säte i Norge, säger Ola Oskarsson på MMT.
Reach Subsea etablerades 2008 och är ett växande företag, noterat på Oslo-börsen, som specialiserat sig på ROV-operation (Remotely Operated Vehicle) samt konstruktions- och konsulttjänster för oljeindustrin. Bolaget har ett fartyg
De två företagen har tillsammans med norska Kystdesign utvecklat en ny generation ROV. En första enhet skall byggas i år för att kunna sättas in under nästa år för uppdrag som bottenundersökning, bottenkartläggning och inspektioner av undervattenskonstruktioner. Ett inchartrat DP2-fartyg kommer att fungera som plattform för ROV:n.
Denna sommar sätter Reach Subsea in ett ROV-utrustat fartyg och med bland anant en 250-tons kran för IMR-arbeten (Inspection, Maintenance and Repair) samt lättare konstruktionsarbeten.
Man har också skrivit ett femårigt charteravtal inklusive optioner på 3 gånger 1 år med Solstad Offshore för ett 121 meter långt CSV-fartyg (Construction Support Vessel) som byggs av Vard (tidigare STX OSV) vid varvskoncernens anläggning i Aukra för leverans under 2014. Värdet är på chartern är runt NOK 650 miljoner, ungefär lika mycket som fartyget kostar att bygga.
MMT och Reach Subsea har kontor i Haugesund, Göteborg samt Banbury i Storbritannien och tillsammans cirka 300 anställda. Den totala flottan består idag av sju fartyg, sju ROV-ar samt två ROTV (Remotely Operated Towed Vehicle)
[/flowy_subscriber_only]