Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Megastar sätter nytt passagerarrekord

Under sitt första år i trafik har Tallinks färja Megastar transporterat över två miljoner passagerare, mer än något annat Tallink-fartyg under ett år.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nk-fartyg under ett år.

Det är i dag, måndag, ett år sedan Tallinks LNG-drivna nybygge Megastar sattes i trafik på linjen Helsingfors–Tallinn. Under denna tid har fartyget transporterat över två miljoner passagerare – ett rekord som Tallink uppger att inget annat rederi uppnått i trafiken på Östersjön.

”Ny standard”

– Vi är mycket nöjda med det första året med Megastar. Det gäller en ny generation av fartyg som har inlett en ny era på Östersjön och samtidigt gett en ny standard för framtidens fartyg, kommenterar Janek Stalmeister, vd för Tallink-koncernen, i ett pressmeddelande.

Jämfört med Star, som är rederiets andra snabbgående färja på linjen, uppges det ekologiska fotavtrycket för Megastar vara det samma, eller till och med mindre, trots att Megastar är en tredjedel effektivare och kan transportera upp till 2.800 passagerare.

Gas-elektriskt maskineri

Megastar är på 49.000 brutto och byggdes av varvet Meyer Turku i Åbo. Bilkapaciteten är 3.650 filmeter. Fartygets fem dual fuel-huvudmaskiner utvecklar 46 MW och fartygets två elektriska propellermotorer 40,6 mW. Servicefarten är 27 knop. Megastar ersatte färjan Superstar, som såldes till Corsica Ferries och numera heter Pascal Lota.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]