[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rvet Meyer Turku i Åbo.
Megastar inleder trafik på linjen Helsingfors–Tallinn den 29 januari. Från varvet avgår hon sent tisdag kväll och gör ett kort besök i Helsingfors på onsdagen innan hon går vidare till Tallinn.
– Vi har undersökt vad våra kunder söker i ett nästagenerationsfartyg och har i tätt samarbete med Meyer Turku tagit fram en ny funktionell design för fartyget. Jag är säker på att resultatet kommer att glädja alla våra kunder. Vi är mycket tacksamma att Meyer Turku har lyssnat noga på våra önskemål och byggt ett utmärkt fartyg för oss. Genom att ha levererat ett fartyg med den senaste miljövänliga teknologin, som dessutom överträffat våra förväntningar på bränsleeffektivitet och ökad komfortnivå med låga vibrationer, är Megastar ett ypperligt bevis på kompetensen inom finsk varvsindustri och den kvalitet som Meyer Turku står för, säger Janek Stalmeister, vd för Tallink Grupp, i ett pressmeddelande.
LNG-drift
Fartyget är utrustat med dual fuel-maskiner och använder LNG som bränsle, men kan även köras på diesel. Vidare uppges att fartygets skrovform ska resultera i betydande bränslebesparingar.
– Vi började arbetet med Megastar genom att föreställa oss hur en ny design kan ge en ny nivå av fartygstrafik. Processen involverar mer än ett års designarbete som har varit nära kopplat till, och i viss mån, överlappat med byggandet, monteringen, finjusteringen och testningen av fartyget. Men sanningens ögonblick kommer i slutskedet, när vi kan leverera ett stort och sofistikerat fartyg så som vi gjort idag med Megastar – en produkt av ett fantastiskt lagarbete som tillsammans är större än alla individuella insatser. Vi tackar Tallink för deras förtroende och gott samarbete. Jag vill också tacka alla de som byggde fartyget: vårt varvsteam i Åbo och våra många specialiserade leverantörer, sa Jan Meyer, vd på Meyer Turku, i samband med överlåtelsen.
EU-delfinansiering
Megastar innebär en investering på 230 miljoner euro. Fartyget medfinansieras av EU, Connecting Europe Facility, Transport – Motorways of the Sea.
Megastar är 212 meter lång och har plats för 2.800 passagerare. Marschfarten är 27 knop.
[/flowy_subscriber_only]