Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad

Många leveranser 2018

Efter en våg av beställningar för några år sedan, speciellt från tankredare, har antalet handelsfartyg i order nu minskat något. Orsaken är att ett betydande antal fartyg har levererats.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l fartyg har levererats.

Sjöfartstidningens lista över handelsfartyg med svensk anknytning i order har inte fyllts på i samma takt som under de senaste åren. Däremot har ”nya” bränslen etablerat sig. Det populäraste bland svenska redare är utan tvivel flytande naturgas LNG, och många har uttalat sin avsikt att så småningom övergå till flytande biogas (LBG) när tillgången på detta bränsle ökar.

Av de 35 nybyggena på listan är 28 stora last- och passagerarfartyg. Av de sistnämnda får tio gas- eller metanoldrift. Dessutom är många av de övriga stora handelsfartygen på listan förberedda för gasdrift. Det innebär i praktiken att huvudmaskinen är av dual fuel-typ eller kan konverteras till gasdrift. Dessutom är dessa fartyg till sin konstruktion förberedda för installation av LNG-tankar med tillhörande system.

Många tankfartyg

Under det gångna året har leveranserna inom nybyggnadsprogram såväl slutförts som påbörjats. Bland de större nybyggen som levererats under fjolåret noteras påfallande många produkttankfartyg.

Ektank har tagit leverans av sina två 19.884 dwt kemikalie- och produkttankfartyg Ek-River och Ek-Stream.

Överlåtelsen av 50.000 dwt kemikalie- och produkttankfartyget Stena Impero avslutade en serie på 13 kemikalie- och produkttankfartyg av typen IMOIIMAX för Stena.

Till Tarbit levererades i år Bit Hero, det andra av de två 7.500 kubikmeters bitumenfartyg som rederiet hade i order.

Furetank, Älvtank och Thun Tankers har redan fyra av sina totalt sex LNG-drivna 17.999 dwt kemikalie- och produktfartyg i trafik för Gothia Tanker Alliance: Fure Vinga och Fure Valö (Furetank), Ramanda (Älvtank) samt Thun Venern (Thun Tankers).

Saturnus, det första av två 7.999 dwt kemikalie- och produkttankfartyg för Sirius, har likaså levererats under året.

Med Thun Eos om 7.999 dwt inleddes leveranserna av en serie om fyra kemikalie- och produkttankfartyg i den nya E-klassen för Thun Tankers.

Northern Energy & Supply tog emot sitt nybygge Northern Skagerrak. Hon är ett specialbyggt tankfartyg om 700 dwt för transport av till exempel bunker, smörjoljor slop och sludge.

Bil och torrlast

Bland de större nybyggen som färdigställts under 2018 finns även några andra fartygstyper representerade.

Gotlandsbolagets LNG-drivna nybygge Visborg är nu på väg hem från varvet i Kina. Efter ett besök på Oresund Drydocks för kompletterande utrustning ska hon inleda trafik mellan fastlandet och Gotland för Destination Gotland kring månadsskiftet februari–mars.

Waxholmsbolaget utökade sin flotta med ett mindre passagerarfartyg, Yxlan, där man testar diesel-elektrisk hybriddrift med batterier. Avsikten är också att övergå till 100 procent HVO-biobränsle (hydrerad vegetabilisk olja) som bränsle så fort det är möjligt.

Wallenius Wilhelmsen har tagit leverans av bilfartyget Titus, det första i en serie på fyra, där konceptet har tagits fram av Wallenius Marine AB.

Till Erik Thun AB levererades småbulkfartyget Ice Crystal om 6.550 dwt. Hon är nära syster till Snow Crystal från 2017, men i motsats till sin några månader äldre syster är Ice Crystal alltför stor för att gå in till Vänern.

Problemtyngt projekt

Ett fartyg som skulle ha levererats för länge sedan är forskningsfartyget Skagerak, som byggs för Göteborgs universitet i Polen. Förseningen uppges bero på ett flertal brister som behöver åtgärdas innan fartyget kan genomgå provturer och levereras. Bland annat kvarstår ”underleverantörsarbeten på fartygets framdrivningssystem, stabilitetsåtgärder och reparation av skadan på fören efter kollisionen med kajen i augusti”.

Beställaren kommunicerade i november att nytt leveransdatum är satt till den 2 april 2019. Om inte nybygget då är färdigställt berättigar överenskommelsen universitet att överta fartyget i befintligt skick, vilket skulle innebära att fartyget behöver färdigställas på ett annat varv.

Nya order

Även nya order har tecknats. Vad gäller större handelsfartyg kan noteras att Donsötank nyligen kontrakterade två 22.000 dwt produkt- och kemikalietankfartyg med LNG-drift.

Stena har under året utökat sin serie ropax-fartyg av typen E-Flexer genom att utnyttja sina fyra optioner så att nu totalt åtta fartyg är i order. Ett av fartygen får LNG-drift och de övriga har klassnoteringen ”Gas Ready”. De två senast beställda fartygen blir av en förlängd variant.

Listan över nybyggen kan du ladda ner här. Denna förteckning upptar i första hand handelsfartyg och vissa typer av specialfartyg med anknytning till Sverige. De flesta har beställts av helt eller delvis svenskägda rederier. Däremot upptar listan inte till exempel fiskefartyg, arbetsbåtar, små passagerar- och taxibåtar, lotsbåtar samt marinens eller kustbevakningens enheter. Listan har sammanställts främst med förstahandsinformation från beställare, men vi använder också diverse andra källor som komplement. Vi kan inte garantera att listan är komplett eller att den helt saknar felaktigheter. Kontakta oss gärna om ni upptäcker att nybyggen saknas eller något annat som borde korrigeras!

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]