Kategori: Folk/företag

Klas Brännström tillbaka där allt började

Klas Brännström gjorde sin licentiatexamen på Chalmers för drygt 25 år sedan – nu är han tillbaka som ny prefekt för sjöfartsinstitutionen.

Klas Brännström börjar med att urskulda sig när han haltar fram med två kryckor och en gipsad vänsterfot för att hälsa.

– Offpist i Val d’Isère. Jag bröt fotleden,  men det var som tur var en guidad tur så jag kunde hämtas med helikopter. Hade blivit en dyr nota annars.

Klas Brännström har sitt kontor i Saga-huset på Chalmers Lindholmen och är sedan i december i fjol ny prefekt för Institutionen för Sjöfart och Marin Teknik.

Detta är ingen ny mark för Klas Brännström, efter gymnasiet sökte han in till Kungliga Sjökrigsskolan och som en del av utbildningen ingick skeppsbyggnad. Valet föll på Chalmers i Göteborg där han i mitten av 1980-talet skrev sin licentiatexamen om hydrodynamik.

Från undervattensakustik till tåg

Klas Brännströms långa yrkeskarriär började på SSPA där han arbetade med marinmilitära projekt – under uppväxten i Karlskrona var fadern sjöofficer. Efter några år sökte sig Klas Brännström vidare till Kockums för att arbeta vidare med hydromekanik, propellrar, ljud och vibrationer – han blev koncernspecialist inom undervattensakustik. 

Detta har följts av ledande befattningar på ABB Corporate Research, Adtranz – ABB Daimler Bentz Transportation och Ingemansson Technology (ingår numera i ÅF-koncernen). På Adtranz – ABB Daimler Bentz Transportation var Klas Brännström djupt involverad i utvecklingen av nästa generations intercitytåg.

– Jag ansvarade för en global konceptutveckling av tåg och lärde mig att tåg och fartyg egentligen är samma sak. Det är komplexa system med vikt- och utrymmesbegränsningar där en massa komponenter ska in. Hela sättet att driva utveckling och projekt är också snarlika.

Ska utmana internationellt

Efter en kort en avstickare till musikdistributionsbranschen fick Klas Brännström tjänsten som prefekt där han genast slog fast att han vill ”göra Chalmers världskänt”. 

– Det är viktigt för oss att höja blicken. Visst vi är störst, bäst och vackrast i Sverige, men vi ska inte jämföra oss med Kalmar när det gäller sjöbefälsutbildning eller KTH när det gäller civilingenjörsutbildning, utan vi ska vara motorn i Sverige och bli ledande internationellt, säger han och fortsätter:

– Chalmers kan bidra med spjutspetsforskning och Lighthouse kan bidra med ett bredare perspektiv där vi får in Göteborgs Universitet och andra spelare. Att vi har slagit ihop sjöbefälsutbildningen med civilingenjörsutbildningen gör att vi får en unik bredd: ekonomi, juridik, nautiker, beteendevetare, naturvetare, ingenjörer  samlas under samma tak. 

Kunskap och kommunikation

Klas Brännström målsättning är inte bara att Chalmers och Lighthouse ska uppmärksammas mera internationellt och klättra på rankinglistorna utan också knyta forskningen och Lighthouse som kompetenscentum närmare sjöfartsnäringen och det maritima klustret. 

Med en bakgrund inom företagsvärlden förstår han vikten av utbytet. Forskning gör bäst nytta när den omsätts i praktiken.

– Jag kommer att arbeta för att förbättra kommunikationen mellan näringslivet och oss och kunskapen om varandra. Vi måste förstå att när vi pratar detaljtekniska lösningar som strömningsberäkningar eller liknade, så sitter företagsledaren med en massa parametrar som styr beslutet. Dessutom har vi olika tidsperspektiv, industrin måste förstå våra villkor. Vi ska producera forskare och de måste få tid på sig. Långsiktigheten borgar att vi även på topp om 10–15 år, säger han och fortsätter:

– Jag säger till våra doktorander att det är extremt bra det du gör men vi måste ha någon som förstår vad du gör om värdet av det ska bli högt. En romersk kejsare sa en gång att ”kunskap är ingen kunskap förrän någon vet att du vet.” 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.