Lotsen Hans Mattsson går på sitt skift 22 december. På julafton lotsar han i tomteluva.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Julläsning

Julafton på jobbet

Inom sjöfarten finns många som jobbar på som vanligt – även om det råkar vara julafton. Vi frågade några sjömän hur de firar jul ombord.
B atterierna fungerar inte när lotsen Hans Mattsson försöker tända ljusstaken som någon har ställt i en ventil ombord på en av lotsbåtarna. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]e några sjömän hur de firar jul ombord.”} /–>

B atterierna fungerar inte när lotsen Hans Mattsson försöker tända ljusstaken som någon har ställt i en ventil ombord på en av lotsbåtarna. 

 – Det här får vi fixa. Ljusstake får vi ju ha, säger han. 

Vi är på Nya Varvet i Göteborg, intill den tillfälliga barack som lotsar och båtsmän huserar i sedan barackerna på Tångudden revs för två år sedan. Det är en disig förmiddag runt första advent och på andra sidan älven kör truckarna i hamnen fram och tillbaka för att lasta containerfartyget Maren Maersk. Hon ska avgå i eftermiddag och Hans Mattsson ska lotsa henne ut.

Hans Mattsson har varit lots i 26 år. Sedan tio år är han stationerad i Göteborg och innan dess i Brofjorden.

Var tredje jul

Det har blivit ett antal jular i tjänst.

– Här jobbar vi var tredje jul och var tredje nyår. I Brofjorden blev det varannan, förklarar han.

I år går Hans Mattsson på sitt skift den 22 december. På själva julafton är det ofta mindre att göra eftersom delar av hamnen stänger på eftermiddagen.

Lotsarna har inställelsetid på en och en halv timme och kan vara hemma om listan över lotsbeställningar tillåter. Båtmännen däremot måste stanna på ­stationen eftersom de ingår i sjöräddningsverksamheten.

– Vissa jular har jag varit hemma med familjen tills jag blivit inringd. Men det beror på vädret; om det blåser får vi en massa bunkerjobb, som vi kallar dem, för då vill alla fartyg som ligger ute på ankarruta Charlie och väntar på bunkring komma in till skyddat vatten på Rivöfjorden. Jag minns en julafton när det började blåsa och vi körde in och ut konstant, säger han.

Familjen firar i förväg

Att jobba jul är egentligen inte mycket att prata om, tycker Hans Mattsson. När barnen var små brukade familjen fira lilljul före eller efter om pappa jobbade.

– Klart att man gärna ville vara hemma med familjen på själva julafton, men jobbar man på sjön så vet man förutsättningarna. Fördelen är ju att jag kunnat hämta barnen tidigt på förskola och skola mitt i veckan när jag varit ledig, säger han.

  • Det har blivit ett antal jular i tjänst för Hans Mattsson, som arbetat som lots i 26 år.

    Fotograf: Klara Johansson

  • Hans Mattsson tillsammans med båtmännen Camilla Kjellberg och Rosita Kjellberg på stationen i Göteborg.

    Fotograf: Klara Johansson

På lotsstationen i Göteborg brukar båtmännen och lotsarna som tjänstgör över jul ordna ett gemensamt jul­firande med julbord. I år vet de inte riktigt hur det blir. Den tillfälliga baracken har inget kök och i lokalerna som Sjöfartsverket hyr på ett närliggande hotell finns inte heller möjlighet till några avancerade kokkonster. 

– Något ska vi allt hitta på, men vi får se vad det blir, säger båtman Rosita Kjellberg.

Hon skulle egentligen ha varit ledig men tar julhelgen för en kollega som har små barn.

– Mina barn är stora nu, så jag kan jobba och låta dem med små barn vara lediga i stället, säger hon.

Julen är en känslig tid för många sjömän, menar Hans Mattsson. På en del fartyg märker han att besättningsmedlemmar längtar hem vid den här tiden.

– Det ser man även om de utåt sett är glada och skojar när lotsen kommer ombord. Utländska sjömän som ofta går på långa avtal. Går du ombord i augusti och åker hem i maj så kan du fastna i ett system där du får jobba jul på jul på jul, säger han.

Jul i Barents hav

Jonna Kral är DPO, dynamic positioning operator, i det amerikanska offshore-rederiet Transocean med bemanning i Norge. För tillfället är hon på Transocean Enabler, en semi-submersible rigg i Barents hav. 

DPO:n hanterar systemet som håller riggen i position. Hon hanterar brand- och gaslarm, har kontakt med helikoptrar som ska till riggen och har en rad administrativa uppgifter. 

– Det är som att vara styrman fast med mer övervakningsuppgifter och mindre tid på däck, förklarar Jonna Kral. Vi är alltid två operatörer på vakt, en sitter vid systemet och en tar allt annat.

Ungefär en gång i månaden flyttar de riggen.

– Vi går till befintliga brunnar och gör underhåll. Ibland borrar vi ett nytt steg, alltså borrar åt ett annat håll i samma hål för att ta upp olja där, förklarar hon.

Dynamic positioning operator Jonna Kral i hemstaden Göteborg. Foto: Klara Johansson

Julbingo och secret santa

Julfirandet på riggen pågår under hela december. 

– Det sätts upp julbelysning och vi har en låtsasgran i mässen. Vi lottar också från en lista och en person varje dag får en julklapp, berättar Jonna Kral.

De brukar få julgåvor både från rederiet och från klienten som hyr riggen. Ibland har de Secret Santa och de som vill köper med sig en present och deltar.

– Och så har vi julbingo såklart! Bingo är stort på norska riggar, och på högtider som påsk och jul är det gratisbingo. 

Bygger pepparkakshus

Julverkstad med bygge av pepparkakshus är också tradition. Jonna Kral berättar att det brukar bli riggar och fartyg och rätt komplicerade byggen.

– Då behövs det starka lim; vanlig sockerglasyr räcker inte långt, säger hon.

Julen ombord brukar vara trevlig, summerar Jonna Kral. Det hon saknar är svensk julmat. På riggen serveras norska julrätter som svineribbe och pinnekött. 

– Jag kan sakna Jansons frestelse och köttbullar.

Julen bra inkörsport

I år hoppas Jonna Kral få vara hemma över jul. Förra året kom hon hem på julafton. 

– När jag var kadett var jag borta nästan alla jular. Likadant när jag jobbade extra, då jobbade jag de flesta jular för det var ju då öppningarna fanns. Julen är en bra inkörsport, säger hon. 

En längre version av reportaget finns i senaste numret av Sjöfartstidningen som går att köpa som lösnummer här. Läs bland annat om hur julfirandet på isbrytare kan se ut, och om att fira jul under ett varvsbesök.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]