Fotograf: Privat

Kategori: Folk/företag | Utbildning

Jakten på det rätta jobbet

Christoffer Nilsson har hunnit prova tre olika fartyg och rederier sedan examen 2010.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erier sedan examen 2010.

En nöjd styrman funderar på framtiden under ledigheten mellan två turer på Superstar Libra, ett av Star Cruises kryssningsfartyg som håller till borta i Asien.

– Jag har hoppat runt lite för att prova på vad jag tycker är bäst, säger Christoffer Nilsson från Lödöse, ett par mil upp längs Göta Älv, men som numera bor på Eriksberg. Ett stenkast från hans gamla skola Chalmers på Lindholmen i Göteborg.

– Min mosters man hade varit överstyrman på Tor Line och han fixade en prao-plats till mig i åttan. Det var så det började och jag visste att det var något för mig när jag sökte till sjökaptensprogrammet 2006.

Den sedan nu ett par decennier rådande ordningen på sjöbefälsutbildningarna i Sverige med en praktikperiod relativt omgående är enligt Christoffer Nilsson lyckad.

– Vi hade navigation innan vi gick ut på praktik efter ett par månader. I Kalmar går de väl ut ännu snabbare, så jag kunde följa med i vad de gjorde på bryggan. Det är bra att få komma ut på praktik snabbt.

Utbildningens sista praktikperiod spenderades hos Transatlantic och det var nära att första jobbet blivit där också.

– Under Sjölog hade jag varit företagsvärd åt Broström och fått bra kontakt med dem så jag behöll kontakten och ringde flera gånger. När jag sa att jag fått jobb hos Transatlantic fick jag jobb direkt på Broström.

– Det blev ett halvår ombord på Bro Distributor. Det var 14 svenskar och två filippinare när jag kom ombord. Alla hade förståelse för att man var ny, det fanns folk att fråga.

Med Broström som blivit danskt 2009 med Maersk som ägare kom snart beskedet att fartygen skulle flaggas danskt.

– Då tänkte jag att ska det ändå bli filippinsk eller indisk besättning och dansk båt kan jag lika gärna söka mig till Norge.

I Norge blev det ett och ett halvt år på en bojlastare, hos Knutsen OAS Shipping.

En lärorik tid

Den första tiden efter utbildningen var också mycket lärorik.

– Man visste vad styrmansjobbet innebar men man var långt ifrån fullärd. Det är först när man är själv på bryggan med kanske en matros och själv får trycka på alla knappar som man vet vad det verkligen innebär.

Trots att steget från student till styrman uppenbart gick bra för Christoffer Nilsson tycker han att det finns utrymme för Chalmers att förbättra sig.

– De kunde bli bättre på att ta in gamla elever som kan berätta om löner, avtal och hur det är att jobba på båtar som inte är svenska. Speciellt nu när den svenska flottan försvinner, det finns en massa regler som man får ta reda på helt själv, hur man får skatta om man jobbar på till exempel ett Bahamasflaggat fartyg som går i Nordsjön. 

Christoffer föreslår också att Sjöbefälsföreningen kunde informera om sina bemanningsbolag

Bristfälliga förberedelser

De egna minnena av hur skolan förberedde eleverna på det här är vaga.

– De tog in en kille som snackade om hur det var att jobba på yacht, och hur man skulle undvika skatten. Han var väl bra men det kunde ha varit lite mera.

Alla studenter snackar någon gång under sin utbildning om hur mycket pengar de ska tjäna när de väl börjar jobba. Enligt Christoffer Nilsson stämde de funderingar som florerade under han studietid väl med verkligheten.

 Men det är inte bara lönen som avgör. 

– Jag lämnade till exempel Knutsen där jag hade 40 000 svenska kronor efter skatt för jobbet på Star Cruises där jag får ut 29 000. Det fartyget jag var på hos Knutsen hade för få laster så vi låg länge på ankar och väntade, det blev långtråkigt.

Annat läge 2010

Sedan 2010 har konjunkturen svikit och det kan krävas större ansträngningar att få jobb.

– Jag vet att Star Cruises anställer nyutexaminerade svenskar på samma kontrakt som filippinare, jobba sex månader med filippinsk lön. Gör man ett eller två sådana kontrakt så kan man få ett jobb som andrestyrman sedan. Det kanske är lättare att gå till ett svenskt rederi sedan och få jobb.

Ett annat hett ämne, eftersom det finns jobb inom offshore, är dynamisk positionering, DP.

– Jag stannade kvar lite extra i Knutsen för att få mitt DP-certifikat men som ny kanske man får spara ihop de 20 000 kronor en DP-kurs kostar för att kunna få jobb, och man måste vara aktiv. Inte bara ringa en gång utan många gånger.

Vad som blir nästa steg i karriären för Christoffer Nilsson är inte säkert men offshore lockar, ankarhanterare, supply-fartyg eller deep sea construction.

– Då har du fyra eller sex veckor ute och lika mycket hemma. På Star Cruises är det åtta veckor, det är lite långt för mig som har flickvän hemma. På plattformarna i norsk sektor är det ännu bättre där jobbar du två veckor och fyra hemma.

Med DP-certifikat och överstymans-behörighet oroar sig Christoffer Nilsson inte för framtida jobb.

– Jag skulle nog kunna säga upp mig utan att ha något nytt för jag vet att jag skulle få nytt jobb snabbt.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]