Echandia uppger att detta är det första steget i en order som totalt kommer att omfatta batterisystem till 78 elfärjor. Därefter kommer Kochi att ha världens största flotta av elfärjor.
Samarbete med Siemens
I det första steget byggs 23 båtar tillsammans med tyska Siemens och Cochin Shipyard Limited. Echandia fokuserar för närvarande på LTO-batterier (litium-titanat) med Toshiba som leverantör av battericellerna.

– Det här har varit och kommer att bli jättespännande att arbeta med. Projektet är det första moderna kollektiva transportsystemet på vatten i Indien och förväntas revolutionera kollektivtrafiken. Det kommer också att visa att det är möjligt att minska Indiens utsläpp och koldioxidavtryck samt förändra livet för de 100.000 människor som bor i Kochi-området. Projektet visar på nya alternativ för kollektivtrafik och kommer säkert också att gynna turistnäringen i området, säger Echandias vd och grundare, Magnus Eriksson i ett pressmeddelande
Förordade LTO-teknik
Echandia uppger att beställaren förordade LTO batteriteknik i sina nybyggen.
– Vi bestämde oss på ett tidigt stadium för LTO-batterier för deras säkerhet, laddningsförmåga och förväntade livslängd i förhållande till kostnaden. I och med det var valet av Echandia självklart eftersom de ligger längst fram i världen inom den här tekniken, säger Sajan P John, General Manager (Marine), Kochi Metro Rail Limited, enligt pressmeddelandet.
Echandia uppger att LTO är den säkraste batteritekniken för marint bruk med en motståndskraft mot yttre värme och andra faror.