[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rbrukningstoppar. De rena elfärjorna är av en liknande typ som började tas i bruk av kollektivtrafiken i Köpenhamn under 2020. Det säger Echandias vd Magnus Eriksson med anledning av den affär som företaget ingått med holländska skeppsvarvet Damen Shipyards, i ett pressmeddelande.
Det svenska energiteknikföretagets kontrakt innebär att bygga batterisystemen för den nya flotta av miljövänliga kollektivtrafikfärjor som ska installeras i Rotterdam och närliggande städerna Sliedrecht och Dordrecht samt till Världsarvet Kinderdijk. I ett första steg är sex hybridfärjor beställda. Planen för de sex färjorna är att de senast 2030 är konverterade till enbart eldrift, uppger Echandia.
Beställaren av färjorna är holländska Aqualiner-Swets. Färjorna är byggda för att klara Aqualiner-Swets klimatmål med bättre energieffektivitet och ett skrov designat för mindre motstånd i vattnet.
Färjorna kommer att vara i drift hela tiden och därför laddas med jämna mellanrum. Valet föll enligt Echandia på deras batterisystem E-LTO då det optimerar vikt och säkerhet samt även är ekonomiskt mest attraktivt.
Företaget beskriver LTO som det idag säkraste batterialternativet för användning i maritim miljö utan risker för överhettning och kortslutning. E-LTO kräver inga extra åtgärder som vattenkylning eller eldsläckningssystem. E-LTO-batterierna är endast luftkylda i ett enkelt, säkert och robust system, uppger Echandia i sitt pressmeddelande.
– Det känns tryggt att samarbeta med Echandia, både för att de vet vad de gör, för att de är klara i tid och för att det blir bra våra kunder, säger Johan Reurink, Supply Chain Manager at Damen Shipyards Group, i en kommentar.
[/flowy_subscriber_only]