Så här kommer elfärjorna i Rotterdam att se ut när de är färdigbyggda.

Fotograf: Echandia

Kategori: Fartygsaffärer

Echandia tar hem batteriorder för hybridfärjor

Det svenska energiteknikföretaget Echandia Marine har skrivit kontrakt med holländska Damen Shipyards om att förse dem med batterisystem till sex färjor som ska trafikera Rotterdam och närliggande städer.
– Det här är ett jättespännande projekt. Vattenbussarna är konstruerade för att även ge passagerarna fina reseupplevelser. De är också extremt bränsleeffektiva på grund av den låga vikten och ett hybridsystem som kickar in vid förbrukningstoppar. De rena elfärjorna är av en liknande typ som började tas i bruk av kollektivtrafiken i Köpenhamn under 2020. Det säger Echandias vd Magnus Eriksson med anledning av den affär som företaget ingått med holländska skeppsvarvet Damen Shipyards, i ett pressmeddelande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rbrukningstoppar. De rena elfärjorna är av en liknande typ som började tas i bruk av kollektivtrafiken i Köpenhamn under 2020. Det säger Echandias vd Magnus Eriksson med anledning av den affär som företaget ingått med holländska skeppsvarvet Damen Shipyards, i ett pressmeddelande.

Det svenska energiteknikföretagets kontrakt innebär att bygga batterisystemen för den nya flotta av miljövänliga kollektivtrafikfärjor som ska installeras i Rotterdam och närliggande städerna Sliedrecht och Dordrecht samt till Världsarvet Kinderdijk. I ett första steg är sex hybridfärjor beställda. Planen för de sex färjorna är att de senast 2030 är konverterade till enbart eldrift, uppger Echandia.

Beställaren av färjorna är holländska Aqualiner-Swets. Färjorna är byggda för att klara Aqualiner-Swets klimatmål med bättre energieffektivitet och ett skrov designat för mindre motstånd i vattnet.

Färjorna kommer att vara i drift hela tiden och därför laddas med jämna mellanrum. Valet föll enligt Echandia på deras batterisystem E-LTO då det optimerar vikt och säkerhet samt även är ekonomiskt mest attraktivt.

Företaget beskriver LTO som det idag säkraste batterialternativet för användning i maritim miljö utan risker för överhettning och kortslutning. E-LTO kräver inga extra åtgärder som vattenkylning eller eldsläckningssystem. E-LTO-batterierna är endast luftkylda i ett enkelt, säkert och robust system, uppger Echandia i sitt pressmeddelande.

– Det känns tryggt att samarbeta med Echandia, både för att de vet vad de gör, för att de är klara i tid och för att det blir bra våra kunder, säger Johan Reurink, Supply Chain Manager at Damen Shipyards Group, i en kommentar.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]