Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo | Skeppsbyggnad

Här byggs nya Visingsöfärjan

Huskvarna vid Vättern är tillfälligt en av de största varvsorterna i Sverige med pågående nybygge för Visingsöleden.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gge för Visingsöleden.

Bygget av Visingsöledens nya färja Braheborg, som ska vara leveransklar i slutet av året, framskrider planenligt i Huskvarna i Jönköpings kommun.

– Allt har gått bra, tills vidare har vi inte haft några oöverstigliga problem. Myndigheterna har också varit tillmötesgående med bland annat transporterna, berättar Harri Putro, vd för Uudenkaupungin Työvene Oy.

Det var varvet Uudenkaupungin Työvene Oy i Nystad i Finland som i slutet av december 2011 vann upphandlingsprocessen av den nya vägfärjan. Varvet har tidigare byggt flera vägfärjor till Sverige. Detta nybygge innebar dock helt nya utmaningar, eftersom det blir alldeles för stort för att kunna gå genom Göta kanal till Vättern. Sektionerna monteras därför i den torrdocka i Huskvarna som används för dockning av de befintliga färjorna.

Lokal attraktion

Harri Putro berättar att nybygget har blivit någon av en attraktion i Huskvarna.

– Man följer gärna med hur arbetet framskrider och vi har till och med haft skolklasser på besök. 

Han uppger att stålsektionerna till färjan dels byggs av varvet i Nystad, dels av underleverantörer på annat håll. De transporteras på ponton till Västervik och därifrån vidare på lavett som landsvägstransport till byggdockan i Huskvarna. Sektionerna väger upp till 20 ton, men det är egentligen dimensionerna som är avgörande för att de ska kunna transporteras på landsväg.

– De är cirka åtta meter breda fyra meter höga. De brukar inte transporteras på motorvägarna, som har rätt låga broar. Därför går transporterna främst på andra vägar, säger Putro.

Hel styrhytt

Totalt blir det närmare 40 sektioner som transporteras till Huskvarna.

– I dessa dagar går en skeppning från Nystad med styrhytten som i princip är helt färdig med kablage och inredning. Endast takpanelerna saknas, upplyser Putro.

Maskinerna är redan på plats på nybygget och inom kort ska propelleraggregaten monteras.

Största färjan

Braheborg får kapacitet för upp till 34 bilar och 397 passagerare och blir den största färjan hittills på leden Gränna–Visingsö. Den 58,3 meter långa och 14 meter breda färjan får ett djupgående på tre meter och en fart på 13 knop.

Sedan början av 2012 driver Trafikverket färjetrafiken mellan Gränna i Jönköpings kommun och Visingsö på uppdrag av Jönköpings kommun. Leden ingår inte i det statliga trafiksystemet och det är kommunen som beslutar om avgifter och tidtabell. Personalen och färjan ingår i Färjerederiet inom Trafikverket.

Tidigare erfarenhet

Uudenkaupungin Työvene har tidigare utfört ett motsvarande nybyggnadsuppdrag i Finland, där fartyget har byggts på en annan plats än på varvsområdet i Nystad. Vägfärjan Nestori, som i fjol levererades för trafik på Saimen i Finland, monterades av varvet på ett varv i Nyslott. Sektionerna transporterades via Saima kanal till Nyslottsvarvet som ligger vid Saimen. 

– Nestori byggdes i större sektioner men montering och utrustning gjordes på samma sätt på plats som i Huskvarna, säger Harri Putro.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]