Handelskammare befarar kundtapp i Göteborgs hamn och minskade industrisatsningar

Västsvenska Industri- och handelskammaren väljer nu att kommentera den pågående konflikten om framförallt övertid mellan hamnarbetare och hamnledningen i Göteborgs hamn. – När förtroendet för hamnen, som nu, hotas är det oundvikligt att hamnens kunder börjar utreda och, i vissa fall, verkställa alternativ. Det finns gott om hamnar i vår del av världen som gärna vill ta över de flöden som idag passerar Göteborgs hamn. Gissa om dessa konkurrenter är aktiva just nu, säger vd Anders Källström i ett pressmeddelande.Handelskammaren befarar att ett minskat förtroende för Göteborgs hamn riskerar att reducera industrins intresse för att investera i Västsverige. Därmed påverkas också sysselsättningen.– Det är därför av enorm vikt att hamnens styrelse, ledning och anställda tillsammans skapar en hamn med en hög och pålitlig servicenivå till konkurrenskraftiga priser.Peter Annerback, Hamnarbetareförbundets ordförande avdelning 4, är också orolig över en minskad kundtillströmning.– Vi har många nyanställda och de är givetvis bekymrade för sysselsättningen. Självklart har vi ett ansvar men vi har lagt fram våra förslag till hamnledningen, men de vill inte ens mötas på halva vägen, säger han till SST.Enligt Peter Annerback är sprickan stor.– Både vi och transportarbetarförbundet är överens om att de nya övertidsreglerna måste ändras. För oss är detta ingen pengafråga, ledningen har ändrat reglerna till det sämre utan att prata med hamnarbetarna.Peter Svanberg, förhandlingschef för Göteborgs Hamn, förstår inte kritiken från facket.– Vi kan inte fastna i frågan om övertid eller ändra om till de gamla övertidsreglerna, vi måste blicka framåt och modernisera kollektivavtalen och skapa en tillförlitlighet för våra kunder, säger han till SST.