Fotograf: Jussi Arola

Kategori: Skeppsbyggnad

Hamnisbrytare för Bottenviken snart leveransklar

Ahto är namnet på den nya finländska hamnisbrytare som kommer att levereras inom kort från varvet Uudenkaupungin Työvene i Nystad.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ungin Työvene i Nystad.

Hamnisbrytaren Ahto döptes den 13 augusti 2014 vid Uudenkaupungin Työvene i Nystad. Isbrytaren har beställts av Arctia Karhu Oy, ett bolag som ägs gemensamt av statliga Arctia Shipping och Kemi hamn.

Nybygget är cirka 40 meter långt och nästan 13 meter brett och kommer att assistera i hamnarna Kemi och Torneå. Tanken är att Ahto i början och slutet av vintersäsongen även ska kunna operera ute till havs och ersätta en större isbrytare. Hamnisbrytaren utrustas också för eskortbogseringar och oljesanering.

Multipurpose

Skrovformen har tagits fram för att fartyget ska kunna operera som såväl isbrytare som eskortbogserare.

– Isbrytning och eskortbogsering är två olika funktioner. Vid isbrytning är det vanliga att bryta is och att bakom bogsera det fartyg som ska assisteras, men eskortbogsering är mer dynamiskt och det kan hända att det bogserade fartyget måste dras i sidled varvid variationerna i kraftanvändningen är stora. Dessa funktioner har inte tidigare förenats i ett och samma fartyg, men Ahto har bägge egenskaperna, berättar Harri Putro, vd för Uudenkaupungin Työvene.

Skrovet byggt i Riga

Skrovet har byggts av underleverantören Riga Shipyards i Lettland men utrustats i Nystad. Ahto har två Wärtsilä-huvudmaskiner som driver två propelleraggregat från Rolls-Royce. Maskineffekten är 3,6 MW. Minimibemanningen är tre personer.

Ahto har designats för att kunna bryta 0,7 meter tjock fastis med tre knops fart vid 4,7 meters djupgående. Samma fart ska hamnisbrytaren även kunna hålla i en ränna med 60 centimeter tjock issörja. Med aktern före är isbrytningskapaciteten 30 centimeter tjock fastis med minst sex knops fart. En 180 graders gir i 30 centimeters is ska genomföras på tre minuter.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]