Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Hamn/Logistik

Jubel efter beskedet

En lättnad och en förhoppning om framtiden. Så kan man beskriva reaktionerna efter tisdagens historiska avtal. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gens historiska avtal. 

Efter många års konflikt tecknade på tisdagskvällen Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Därmed kunde den aviserade strejken och lockouten avblåsas och hamnarbetarna återgå till jobbet som vanligt. En som jublade högt var Berit Blomqvist, vd för Sveriges Skeppsmäklareförening, som i en debattartikel i GP i måndags uppmanade parterna att anta medlarnas bud. 

– Jag tycker detta är fantastiskt roligt och jag hoppas att detta innebär början på något nytt där alla förstår sina roller och jobbar framåt för att göra sjöfarten mer effektiv, säger Berit Blomqvist som även i går kväll hade debattartiklar klara för både Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan, artiklar som lyckligtvis kunde dras tillbaka. 

Rätt att teckna lokala avtal

Ännu har det inte framkommit exakt och i detalj vad som är nytt med avtalet, mer än att Hamnarbetarförbundet nu får rätt att teckna lokala avtal och utse skyddsombud på arbetsplatser.  

– Jag tror man bara bestämde sig från facket och arbetsgivarens sida att nu måste vi bara få detta att fungera. Det ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen, för det blir ett nytt mindset för Hamnarbetarförbundet att tänka och ta ansvar, säger Berit Blomqvist. 

Fler direktlinjer

Men hon påpekar också att det i de flesta hamnar utanför Göteborgsområdet länge har fungerat bra. 

– Det som är roligt är att nu vet alla vad som gäller i hamnarna och det är samma för alla. Vad vi ska göra nu är att sända ett budskap till alla linjerederier som tidigare har skytt Göteborg, att nu är det fred i både Göteborgs och Sveriges hamnar. Det vore till exempel fantastiskt att få fler direktanlöp till Göteborg. Sitter man som ett stort linjerederi i till exempel Taiwan och tvekar på om man ska gå direkt till Göteborg eller vända på kontinenten och gå med feeder till Sverige, då måste det kännas skönt att veta att det är fredsplikt i Sverige och osäkerheten är borta. 

Fullt fart i roro-terminalen

Björn Wånge, vd för hårt drabbade Gothenborg RoRo Terminal, känner trots det gråmulna vädret i Göteborg en stor glädje. 

– Nu har vi ett avtal och därmed fredsplikt med Hamnarbetarförbundet, det känns väldigt bra. Min förhoppning är att vi nu kan bygga vidare och serva våra kunder som det egentligen är tänkt. 

Wånge påpekar att han ännu inte har alla fakta, men att man nu fokuserar på att hålla den vanliga servicen. 

– Vi jobbar stenhårt med det och vi är snart redan där. Sen får vi titta framåt och se vilket behov kunderna har framöver. 

Hela styrkan som går på schema i roro-terminalen jobbar i dag som vanligt och har så gjort sedan beskedet i går kväll. 

– Jag har bland annat haft möte med Volvo som är oerhört glada för detta. Och jag är glad både för de stora och små kunderna, inte minst de sistnämnda som kanske inte har de finansiella musklerna. Jag tänker även på kunder som inte går på köl, de hade också blivit drabbade av en strejk. 

Som en våt filt i 15 år

För avgående hamn-vd:n i Göteborgs Hamn, Magnus Kårestedt, har hamnkonflikten legat som en våt filt över honom i 15 år som vd. 

– Det är en stor lättnad och jätteskönt att vi är igenom detta nu. Nu kan vi blicka framåt och få förtroende för svenska hamnar och industrin. Genom att kunna visa att det är arbetsfred i svenska hamnar kommer det att gynna svenska industrietableringar också.  

Trodde du att du skulle få uppleva detta innan du lämnar vd-stolen 31 maj?

– Det trodde jag någonstans innerst inne, men det har jag trott under lång tid. Det känns jätteskönt att kunna sätta en bock i rutan där också innan jag slutar här. Om man ser till de rekordvolymer vi haft och nu detta så känner jag att jag kan sluta med flaggan i topp. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]