Fotograf: Nor Lines

Kategori: Miljö | RoRo

Första LNG-fartyget till Nor Lines

Norska Nor Lines har tagit leverans av det första av två LNG-driva roro-fartyg. Fartyget sätts i trafik i slutet av mars.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rafik i slutet av mars.

Kvitbjørn, det första fartyget i Nor Lines beställning av två LNG-drivna roro-fartyg, är nu på väg från varvet Tsuji Heavy Industries i Kina.

Det nya fartyget ska ersätta äldre tonnage och gå på en fast rutt mellan Nordeuropa och längs den norska kusten upp till Nordnorge.

Prisbelönt design

Nor Lines administrative direktör Tor Arne Borge säger att det var en stor dag då Kvitbjørn häromveckan lade ut från det kinesiska varvet.

– Vi glädjer oss väldigt åt att nu kunna erbjuda ännu mer miljövänliga transporter och logistiklösningar längs hela den norska kusten.

Kvitbjørn har fått en design som utvecklats i nära samarbete med Rolls Royce och som kammat hem flera priser, bland annat Next Generation Ship Award 2011, Miljöpriset – Transport & Logistik 2013, Green Ship Technology 2013 och Thor Heyerdahlpriset 2014.

Ersätter 200 lastbilar

Fartygen har kapacitet att frakta minst lika mycket last som 200 lastbilsekipage.

Nor Lines och dess ägare Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), menar att naturgas är framtidens fartygsbränsle.

Kräver politiska beslut

Enligt Tor Arne Borge får de två nya LNG-drivna fartygen 35 procent lägre utsläpp av växthusgaser och 90 procent lägre NOx-utsläpp än rederiets oljedrivna fartyg.

– När vi nu gått från tal till handling och investerat en halv miljard norska koronor i två naturgasdrivna fartyg hoppas vi att myndigheterna också ska förbättra möjligheterna för sjötransporter. För att sjötransporter ska bli ett reellt alternativ måste de också vara kommersiellt konkurrenskraftiga, poängterar Tor Arne Borge.
Kvitbjørn beräknas vara framme i Norge för att sättas i trafik kring den 20 mars.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]