07.05 2015 Oslo Birgit Liodden. Ny direktør i Nor-Shipping. Foto: Mikaela Berg

Fotograf: Mikaela Berg

Kategori: Folk/företag

Hallå där, Birgit Liodden!

Hallå där Birgit Liodden, ny Nor-Shipping Director, som nu tar över ansvaret och ska sätta sin prägel på den stora norska sjöfartsmässan.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l på den stora norska sjöfartsmässan.

Varför vill du jobba med Nor-Shipping?

– För att det är en enorm möjlighet att arbeta med det som redan idag ligger inom mitt absoluta intresseområde, både shipping, miljö, hållbarhet och framtidsfrågorna. Dessutom har jag genom mitt engagemang i YoungShip varit med i arrangemanget kring Nor-Shipping ända sedan 2009. Och 2011 blev YoungShip en integrerad del av Nor-Shipping, som är huvudbidragsgivare till YoungShip globalt.

Hur präglar det Nor-Shipping?

– Bland annat genomförs Young Entrepreneur Award som partnerskap mellan YoungShip och Nor-Shipping. Och i år är faktiskt en svensk, David Kristensson och Northern Offshore Services, med på vår ”short list”.

Vilka andra är med på listan?

– Bara tre andra: Connect LNG, Envirex och Boyan Slat från The Ocean Clean-Up. Egentligen är det de unga grundarna av företag som har en miljöaspekt och satsar framåt, som får priset, men Connect LNG och Envirex har flera grundare, så därför är det företagen som står på listan.

Vad får vinnaren?

– Främst uppmärksamheten. Priset delas ut på Nor-Shippings öppningskonferens och i juryn sitter verkligt tunga namn. Men ingen får veta vem vinnaren blir förrän under själva prisutdelningen. Att vinna, men även att vara med på ”short-listan”, är en jättechans att få exponering. Vinnaren får dessutom gratis utställarplats på nästa Nor-Shipping. 

Förutom ditt engagemang i YoungShip – på vilket sätt kommer du som ny Director att påverka Nor-Shipping?

– Mycket av det jag tycker är viktigt står Nor-Shipping redan för. Som miljö och innovation. Men jag vill trycka ännu mer på de områdena. Vi ska bli den mötesplats som verkligen utmanar branschen.

Hur då?

– Vi ska sätta fingret på vad som behöver göras, sporra till att tänka nytt och hitta de bästa lösningarna tillsammans med branschen. Det ska bli en push–pull-effekt. Men vi ska också trycka till branschen där skon klämmer som mest.

Var klämmer den som mest?

– Shipping står inför ett megaskifte nu när vi måste gå från fossil till förnybar energi och det arbetet har vi bara sett början av. Det är oerhört viktigt att de som är aktörer idag tar sitt ansvar.

Tycker du inte branschen gör det idag?

– De skandinaviska aktörerna står förhållandevis starka, vi satsar på innovation och miljö mer än många andra. Men vi får inte slå oss till ro. Det kan ändras och de snabba fiskarna kan slå de slöa. Det gäller att hänga med inom innovation och utveckling. Men jag tror att just skandinaviska företag är bra på att plocka upp idéer inom organisationerna och därmed ligger vi bra till.

Varför är det så menar du?

– Vi har ofta ett mindre hierarkiskt sätt inom organisationerna. Det gör att man lyssnar på och kan fånga upp utvecklande idéer från alla nivåer i företaget.

I år är en ny topp-konferens med i programmet, Women@Nor-Shipping.

– Ja, det är min bebis! Jag är så glad så det bubblar i mig när jag tänker på det. Det är första gången som kvinnor inom branschen har en egen konferens om miljö och framtidens ledarskap. Och första gången det är en av topp-konferenserna.

Hur har det sett ut tidigare?

– Bland annat har vi haft ett seminarium med studenter som fått träffa och samtala med tunga kvinnor i branschen. Totalt sett är det tredje gången vi har speciella kvinnoarrangemang, men tidigare har vi fått slängar om det från manliga kolleger. Det får vi inte längre. Nu handlar det om att inse att mångfald är bra för näringen och därför har vi gjort en toppkonferens om miljö och framtidens ledarskap. Och vi har lika många män som kvinnor på deltagarlistan, vilket visar att män inte längre ser arrangemang ordnade av kvinnor som något som bara rör kvinnor. 

Något mer du vill lyfta fram med Nor-Shipping?

– Jag vill verkligen bjuda in hela den svenska maritima branschen att delta i Nor-Shipping och använda mässan som en arena inom den globala maritima näringen. Vi i Skandinavien måste arbeta tillsammans, vi har ju en speciell närhet.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Lena Göthberg @lenagothberg

    Heja BIrgit – följ henne på @birgitliodden !

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]