Under tisdagen tog Donsötank leverans av sitt andra nybygge Pacifico.

Fotograf: Donsötank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Donsötank har tagit leverans av Pacifico

Under tisdagen tog Donsötank leverans av nybygget Pacifico, rederiets andra hybrid electric tanker efter Prospero som båda byggts på Wuhu Shipyard i Kina.
Tisdagen den 31 maj 2022 är en stor dag för Donsötank. Det är dagen då den svenska flaggan hissades i aktern på rederiets andra nybygge som fått namnet Pacifico, ett fartyg på 22.554 ton dödvikt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] /–>

Tisdagen den 31 maj 2022 är en stor dag för Donsötank. Det är dagen då den svenska flaggan hissades i aktern på rederiets andra nybygge som fått namnet Pacifico, ett fartyg på 22.554 ton dödvikt.

– Det känns nästan overkligt, men nu är hon inregistrerad till Sverige. Bygget har gått fantastiskt bra, säger Ingvar Lorensson, vd på Donsötank till Sjöfartstidningen. 

Fartyget är identiskt med Prospero som levererades till rederiet i december förra året, ett fartyg som kommer att visas upp under Donsö Shipping Meet i mitten av juni.

  • De fyra svenskarna ombord, befälhavare Tobias Toftrup, överstyrman Tony Liljendal, maskinchef Peter Carlsson och förste fartygsingenjör Isabella Norén.
  • Befälhavare Tobias Toftrup undertecknar leveransen.
  • Hela besättningen på Pacifico.
  • Donsötanks andra nybygge Pacifico.

Laddad med framtidsteknik

Designen av både Pacifico och Prospero har tagits fram av FKAB och är en vidareutveckling av rederiets tankfartyg Evinco och Excello. Fartygen har bland annat utrustning för peak shaving, värmeåtervinningsanläggning, batteripaket och är förberedd för landanslutning för el.

Den största utmaningen för rederiet under leveransen av Pacifico har varit att ta emot leveransen av fartyget mitt under den omfattande nedstängningen i Shanghai som pågått i tio veckor.

– Flaggskiftet har varit den stora utmaningen, men alla har varit väldigt pragmatiska i detta, från varvet, klassen, Transportstyrelsen och inte minst besättningen. Vi har fyra svenska seniorbefäl på plats ombord, sedan är resten kinesisk besättning. Första stoppet på hemresan blir i Korea där ordinarie besättning kommer ombord, säger Ingvar Lorensson.

Lång karantän för besättningen

När Donsötank tog emot systerfartyget Prospero i december var läget sådant att det gick att skicka en hel svensk besättning till varvet. Nu ett halvår senare är läget helt annorlunda.

– Då var det inte så hårda regler som nu, det har knappt gått att få tag i några biljetter till Kina. Dessutom har besättningen fått sitta i karantän i omgångar, först två och en halv vecka i Shanghai och sedan tre veckor i en annan provins. Det har varit en väldigt speciell situation, men alla inblandade har gjort ett fantastiskt bra arbete så nu är det stor glädje hos oss.

Planen nu är att Pacifico ska lämna det kinesiska varvet under onsdagen, alternativt under torsdagen för att sätta kurs mot Korea. Därefter arbetar rederiet på att ta en första last på vägen hem till norra Europa. Väl här kommer Pacifico att ansluta till rederiets övriga flotta som nu består av sex fartyg.

– Hon kommer att gå tillsammans med Prospero och våra andra fartyg här uppe i nordvästra Europa, mestadels, säger Ingvar Lorensson.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]