Donsötank har sålt sitt fartyg Solando.

Fotograf: Donsötank

Kategori: Fartygsaffärer

Donsötank har sålt fartyg

Rederi AB Donsötank har sålt olje- och kemikalietankfartyget Solando till det danska rederiet Monjasa. Det efter att fartyget funnits i rederiets flotta i tio år.
Det var under måndagen som Solando överlämnades till de nya ägarna på Netman Shipyard i Riga där de direkt inledde arbetet med en installation av ett system för rening av ballastvatten ombord.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]a i tio år.”} /–>

Det var under måndagen som Solando överlämnades till de nya ägarna på Netman Shipyard i Riga där de direkt inledde arbetet med en installation av ett system för rening av ballastvatten ombord.

En del av Donsötank i tio år

Donsötank köpte Solando den 16 april 2013, vilket gör att fartyget varit en del av rederiets flotta i tio år mer eller mindre exakt på dagen.

– Vi köpte fartyget från det turkiska rederiet Nakkas Shipping när det bara var fyra år gammalt och därmed väldigt ny, säger Henrik Lorensson, teknisk chef på Donsötank till Sjöfartstidningen. 

Solando är systerfartyg till Solero som Donsötank köpte in från samma rederi samma år, 2013. Solando är 149,95 meter lång, 23,4 meter bred och liksom Solero byggd 2009 i Turkiet. Dödvikten är 19.992 ton och för framdrivningen står en maskin från MAN B&W som levererar 6.917 kW vilket ger en marshfart på 14 knop.

Investeringar på gång

Solandos maskinchef Johan Sundblad halar den svenska flaggan. Foto: Donsötank

Solandos maskinchef Johan Sundblad halade den svenska flaggan på fartyget under måndagen. Fartyget byter nu namn till Monjasa Thunder och får Liberisk flagg.

– Solando har tjänat oss väl under dessa år och vi hoppas att hon kommer tjäna Monjasa väl under åren som ligger framför, säger Henrik Lorensson.

Genom försäljningen består Donsötanks Flotta nu av fem fartyg, Excello från 2008, Evinco från 2005, Solero från 2009 samt de båda nybyggena Prospero och Pacifico från 2021. Men någon bantning av flottan är inte aktuell enligt Henrik Lorensson.

– Vi kommer att göra någon annan investering i det närmaste, men inget är klart ännu, säger han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]