I juni offentliggjorde Rederi AB Donsötank att de lagt en order på två systerfartyg till Prospero och Pacifico.

Fotograf: Donsötank

Kategori: Tank

Donsötank beställer två nya fartyg

Rederi AB Donsötank har lagt en order på två systerfartyg till Prospero och Pacifico. De nya fartygen är av typen ”plug-in hybrid electric tanker” och kommer att levereras till rederiet under 2025.
Att de båda systerfartygen Prospero och Pacifico blivit en framgångssaga för Donsötank har nu fått ytterligare ett bevis. Rederiet har lagt en order på ytterligare två fartyg i serien från samma varv, Wuhu Shipyard i Kina.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] rederiet under 2025.”} /–>

Att de båda systerfartygen Prospero och Pacifico blivit en framgångssaga för Donsötank har nu fått ytterligare ett bevis. Rederiet har lagt en order på ytterligare två fartyg i serien från samma varv, Wuhu Shipyard i Kina.

– Det är väl beprövade fartyg som fungerar väldigt bra och som våra kunder är väldigt nöjda med. Så vi har beställt ytterligare två fartyg med leverans av det första i mitten av 2025 och det andra i slutet av 2025, säger Ingvar Lorensson, vd på Donsötank, till Sjöfartstidningen. 

Satsar på samma teknik

De nya systerfartygen blir på 22.500 ton dödvikt och har liksom Prospero och Pacifico designats av FKAB i Uddevalla och har bland annat utrustning för peak shaving, värmeåtervinningsanläggning, batteripaket och har en färdig landanslutning för el.

– Det är teknik som fungerat väldigt bra på Prospero och Pacifico och som visat sig vara väldigt stabil. Därför satsar vi på samma teknik igen på nybyggena, säger Ingvar Lorensson.

Prisad som Tanker of the Year

I november 2021 fick Donsötank ta emot priset Tanker of the Year för Prospero under Tanker Shipping & Trade i Aten i Grekland. Enligt juryn tog fartyget hem priset eftersom det innehåller en rad designfunktioner och teknologier som anses komma att bli standard på tankfartyg i de fall där ägarna och operatörerna vill bygga framtidssäkra nybyggen med låga koldioxidutsläpp.

Fartygen i Donsötanks serie har LBG/LNG-drift och utrustas med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin, samt ett energilagringssystem (Energy Storage System, ESS) med batteripack på 500 kW från WE Tech Solutions. De två hjälpmaskinerna från Wärtsilä drivs med diesel och har utrustats med SCR Catamiser från Gesab.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]