Costa Concordia efter att det rätades upp.

Fotograf: The Parbuckling Project

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Costa Concordia ska snart flyttas

Om drygt en månad ska processen att transportera bort Costa Concordia från vrakplatsen inledas. Om allt går enligt plan.

Enligt bärgningskonsortiet Titan Micoperi har man nu slutfört en bit över 80 procent i förberedelserna för att kunna flytta på Costa Concordia som i nuläget vilar på en konstgjord botten för transport till upphuggningsvarv. I dagarna pågår det stora arbetet med att få plats sponsorerna både på styrbords- och aktersidan för reflotatingdelen av projektet. Enligt tidigare uppgifter ska processen att transportera bort Costa Concordia inledas i mitten av april.

Oklar kostnadsbild

Totalt arbetar omkring 500 personer med bärgningsprojektet och enligt projektledningen har budgeten redan överskridits med EUR 73 miljoner, den ursprungliga budgeten låg på EUR 500 miljoner. Totalsumman för det mycket komplicerade arbetet är dock omtvistad, en av återförsäkringsgivarna Bermudabaserade Validus tror att totalkostnaden kommer att eskalera betydligt.

Dockwise kontrakterat

Dockwise har sedan tidigare fått i uppdrag av Costa Crociere S.p.A att transportera bort Costa Concordia. I den avancerade operationen kommer fartyget att lyftas över/lastas på tunglyftfartyget Dockwise Vanguard för att därefter borttransporteras. 

Kryssningsfartyget grundstötte hårt mot en klippa utanför den italienska ön Isola del Giglio den 13 januari 2012. Olyckan krävde 32 dödsoffer. Costa Concordia, 114.147 gt, byggdes 2006.

Kommentarer

  • Anonym

    Costa Concordiavraket vilar just nu på 30 meters djup. För att få det helt vattenfyllda vraket att flyta med 18 meters djupgående krävs att ~57 000 m3 flykraft appliceras, mha 30 sponsorer på sidorna och en ’blister’ under fören. När ~53 000 m3 flytkraft appliceras lyfter vraket från botten. Mera flytkraft – 4 000 m3 – får vraket att flyta upp 12 meter, om det inte brister i tre bitar: för- och akterskeppen trillar av eftersom vraket är skadat efter uppresning. Hela projektet är minst ett år försenat, pga dålig planering och inkompetent ledning som skyller på vädret, etc. Jag beskriver eländet på http://heiwaco.tripod.com/news811.htm . Om man nu lyckas få vraket att flyta, kan det inte lastas på Dockwise Vanguard, eftersom det kräver 15.4 meters djupgående. Och det finns ingen hamn som kan ta emot det vattenfyllda vraket. Jag tror därför att vraket då kommer att sänkas i Medelhavet. Men innan dess skall vraket bogseras bort från Isola del Giglio. Och jag tror inte det lyckas, dvs vraket kommer att stanna kvar där det ligger. Kanske lika bra det? Ett utmärkt exempel på ett icke sjövärdigt fartyg som sjönk just, pga osjövärdighet – inkompetent besättning, felaktigt byggt, etc, etc.

  • Anonym

    Eftersom Costa Concordia vraket innehàller 10 000 tons flytkraft behövs bara 47 000 m3 luft att fà vraket att lyfta och ytterligare 4 000 m3 att fà vraket att flyta med 18 meters djupgàende. Mera detaljer kommer att anges màndag 14 april kl. 16.00 i ett hotell med utsikt över vraket.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.