Kategori: Haveri

Costa Concordia-försäkrare kritiserar Italien

Om alla myndigheter ställer samma krav för en bärgning som de italienska när det gäller Costa Concordia kommer försäkringspremierna att skjuta i höjden. Den varningen kommer från försäkringssyndikatet Catlin, som är ett av de största på Lloyd´s of London som själva har fått justera upp sin beräknade andel från USD 35 miljoner till USD 51 miljoner.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]er till USD 51 miljoner.

Orsaken är att de italienska myndigheterna kräver att jättefartyget lyfts och flyttas i ett stycke i stället för att skäras ned i sektioner på plats. Detta anser Catlin är helt onödigt.

– Det är inte den italienska staten som betalar, det gör rederiet och försäkringsgivarna och det finns viss frustration, säger Paul Jardine på Catlin till Financial Times.

Bärgningen av Costa Concordia blir med råge den dyraste bärgningen någonsin. I samband med årsdagen av förlisningen den 13 januari meddelade myndigheterna och Costa Cruises att man nu räknar med en totalkostnad för bärgningen på EUR 400 miljoner. En ökning av tidigare uppskattningar med EUR 300 miljoner.

Förseningar

Den mycket komplicerade bärgningen tar också betydligt längre tid än vad man tidigare räknat med. I början fanns en förhoppning om att fartyget skulle vara väck från ön Giglio i början av detta år. Nu gäller september som tidigast.

Utöver bärgningskostnaderna pågår ett flertal civilrättsliga processer om skadestånd. Enligt Costa Cruises har närmare två tredjedelar av passagerarna accepterat rederiets första kompensationserbjudande på EUR 11.000, vilket bara det skulle innebära totalt närmare EUR 25 miljoner. Stämningar har lämnats in i ett flertal länder, däribland USA och Italien. Rederiet slåss, framförallt i USA, för att samtliga stämningar skall behandlas av italiensk domstol där skadeståndsbelopp är betydligt lägre än de som brukar gälla vid amerikanska domstolar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]