En italiensk domstol har dömt befälhavaren Francesco Schettino till 16 års fängelse efter Costa Concordia-olyckan 2012.
Francesco Schettino var befälhavare på kryssningsfartyget Costa Concordia när hon i januari 2012 gick på grund och 32 människor miste livet.
Befälhavaren, som senare i medier kom att kallas ”Kapten Ynkrygg”, döms för vållande till annans död. Han döms också för att ha försvårat evakueringen från fartyget och för att han övergav fartyget och passagerarna.
”Snubblade ner i en livbåt”
Costa Concordia hade mer än 4.000 passagerare, från mer än 70 länder, ombord vid olyckstillfället. Men när olyckan var ett faktum övergav Francesco Schettino fartyget.
– Jag snubblade ner i en livbåt, sa befälhavaren till sitt försvar.
Lång rättegång
Rättegången har pågått i hela 19 månader och förutom att ”Kapten Ynkrygg” döms för vållande till annans död har utredningen kring olyckan också kritiserat Schettino för att faktiskt ha agerat oaktsamt och orsakat olyckan vid ön Giglio utanför Toscana i Italien.
Schettino medgav under rättegången att han hade visst ansvar vid olyckan. Men ansåg sig vara oskyldig till dödsfallen. Åklagaren å sin sida yrkade på hela 26 års fängelse. Men domstolen sänkte straffet till 16 år. 10 år för vållande till annans död, fem år för att han orsakade olyckan och ett år för att han övergav passagerarna. Dessutom dömdes han till en månads civiltjänst för att han inte rapporterat olyckan korrekt.
Dyr aktion
Efter olyckan låg det kantrade fartyget länge kvar på olycksplatsen. Men under sommaren 2014 rätades fartyget upp och togs in till hamnen i Genua där vraket ska huggas upp. Upprättandet och bogseringen av vraket är en av de dyraste maritima aktionerna i modern tid.
Kommentarer
Anonymous
Befälhavaren på Costa Concordia heter Francesco Schettino. Han är nautiker. Han har fått en mycket hård dom enligt Italiensk lag – inte svensk- för sitt misslyckande som befälhavare. Jag tycker inte att populärpressens föraktfulla uttryck ”Kapten Ynkrygg” hör hemma i ett seriöst sjöfartsorgan. Går jag igenom befälhavare jag seglat med kan jag som exempel nämna ”Kapten Fylltratt”, ”Kapten Arrogant”, ”Kapten Ofelbar” men även” Kapten Professionell”, ”Kapten Vänlig”m flera. Även om vi nautiker ibland kan le i mjugg åt andras misslyckande – JAG hade ju aldrig gjort samma fel – brukar vi inte delta i att hudflänga dem offentligt.
Per Johan Ekelöf
Kapten motvind
Mig veterligen döptes aldrig piloterna på Air France planet (AF447) till ”idiotpiloter” när de pga ren dumhet flög planet rätt ner i havet.
Nej, hela den här olyckan har hanterats på ett uselt sätt. Rena farsen med populistiska uttryck och åsikter. Hans frisyr, älskarinnor hit o dit, hans medfödda feghet. ”Kaptenen skall följa med fartyget till botten”. Har frågon någonsin ställts om det överhuvudtaget är möjligt att evakuera flera tusen människor från ett enormt kryssningsfartyg utan ett visst ”svinn”
Lennart Granqvist
Bra skrivet, signaturen Anonym!
Aa
Bra sagt !
Anonymous
Klipper man och klistrar ur Aftonbladed blir det inte bättre, (som branchtidning är jag förvånad över språkbruk)
F.Andersson
Tråkigt och beklagansvärt att se att Sjöfartstidningen ”leker” kvällstidning genom att använda såna rubriker.
Av vilken anledning tror journalisten att Sjöfartstidningens läsare skulle uppskatta att man inte använder befälhavarens riktiga namn i stället för kvällstidningrubriker???
Tråkigt att se en branchtidning gå åt detta hållet.
Adam Bergman
Hej F.Andersson, Anonym, Lennart Granqvist, Kapten motvind och Anonym,
Tack för era kommentarer. Efter en del eftertanke måste jag hålla med er. Ni har helt rätt i att vi som branschtidning ska föra oss med ett annat språkbruk än till exempel kvällstidningar och titulera Schettino riktigt. Jag har därför skrivit om rubriken och texten något efter er kritik.
Anledningen till att det blev som det blev är att nyhetsrapportering ibland går väldigt snabbt. Och då finns det tyvärr inte alltid tid till eftertanke.
Men vi värdesätter era kommentarer och tar till oss av kritiken.
Adam Bergman, reporter
F.Andersson
Bra Adam att ni tar till er av rättfärdig kritik från era läsare. Det uppskattas!
Som sagt, det är en branschtidning.
Sjöduglig
SvD Opinion 14/2
Ni har säkert läst den, men kräver en viss eftertanke. Eller?
Anonymous
för lite med 16år
Artikeln är stängd för fler kommentarer