Fotograf: Bergen Group Fosen

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart | RoRo

Bergensfjord i trafik oväntat tidigt

Fjord Line sätter det LNG-drivna nybygget Bergensfjord i trafik tidigare än planerat. Redan den 9 mars går hon ut på sin premiärtur från Stavanger. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�rtur från Stavanger. 

Beskedet innebär att Fjord Line från och med den 17 mars kan erbjuda dagliga avgångar på linjerna Bergen–Stavanger–Hirtshals samt Hirtshals–Langesund, två och en halv vecka tidigare än planerat. Efter att Bergensfjord sätts i trafik ska man först utföra garantireparationer på Stavangerfjord fram till den 17 mars.

– Det känns mycket bra att vi kan sätta in Bergensfjord över två veckor tidigare än planerat. Med två toppmoderna färjor i drift ökar vi kapaciteten med över 50 procent, och kan varje dag frakta 1.500 passagerare och över 600 personbilar till Norge. Det kommer att få stor betydelse för resvanorna och godstrafiken mellan Danmark och Norge, säger Gert Balling, vd för Fjord Line Danmark. 

Döps i Bergen

Bergensfjord kommer att döpas i Bergen den 6 mars av stadens borgmästare Trude Drevland.

 – Vi är stolta och tacksamma över att Bergens ordfører blir gudmor för vår nya kryssningsfärja. Tillsammans med det identiska systerfartyget Stavangerfjord kommer Bergensfjord att bli ett fast inslag i hamnarna i Bergen, Stavanger, Langesund och Hirtshals. Men före seglingsstarten blir det folkfest i de bägge stora Vestlandsstäderna, säger Fjord Lines vd Ingvald Fardal.

Identiska systrar

Den LNG-drivna bil- och passagerarfärjan Bergensfjord levererades i början av februari och är identisk med Stavangerfjord, som sattes i trafik i juli förra året. Fartygens huvudmaskiner drivs uteslutande på LNG, vilket bland annat betyder att utsläppen av NOx reduceras med 92 procent och att svavelutsläppen försvinner helt och hållet. 

Efter att tidigare haft vissa problem med LNG-bunkringen till följd av de norska myndigheternas säkerhetsregler blev det i början på året klart att de bägge färjorna kommer att kunna bunkra sin LNG i Skangass LNG-anläggning i Risavika-terminalen i Stavanger.

Liksom Stavangerfjord är Bergensfjord 170 meter lång och har en bildäckskapacitet på 1.350 filmeter. Bägge fartygen är byggda på det norska varvet Bergen Group Fosen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]