Fotograf: Rederiet

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Bangladesh-byggd färja i Danmark

Den Bangladesh-byggda färja Isefjorden har nu kommit till Danmark.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] nu kommit till Danmark.

Färjan Isefjorden lossades i helgen utanför hemmahamnen Hundested av tunglyftfartyget Baltic Winter, som transporterat färjan från byggvarvet i Chittagong. Lösningen att transportera på ett tunglyftfartyg var den säkraste när det gäller problem med pirater kring Adenviken och i förhållande till färjans relativt låga fart.

Billigaste alternativet

Isefjord är ett nybygge från Western Marine Shipyard i Chittagong, som var det absolut billigaste alternativet för ett nybygge i jämförelse med europeiska varv. Färjan kommer inom kort officiellt att få namnet Isefjord och sätts in på linjen mellan Hundested och Rørvig, som är en genvägslinje. Färjan mäter 49,8 meter i längd och 11,2 meter bred. Den är på 475 BT och har plats för 28 bilar och 147 passagerare. Den har en dubbel maskiner som utvecklar 1.000 hk och ger 11 knops marschfart.

Prislappen på Isefjorden är 360 miljoner Bangladesh Taka, vilket motsvarar ungefär 27 miljoner danska kronor. Därtill kommer hemtransporten, vilken är omkring USD 600.000. Den skall mätas mot 70 till 80 miljoner kronor, som det skulle kosta att bygga i norra Europa. Fartygskonstruktionsfirman Jørgen Petersen Horsens A/S svarar för designen av Isefjord.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]