Fotograf: Bent Mikkelsen

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi | Skeppsbyggnad

Bangladesh-byggd färja i Danmark

Den bangladesh-byggda färjan Isefjord har nu anlänt till Danmark. Den blev i helgen lossad utanför hemmahamnen Hundested av tunglyftsfartyget Baltic Winter, som tagit med sig färjan från byggnadsvarvet i Chittagong. 

Lösningen att transportera färjan på ett tunglyftsfartyg var det säkraste alternativet mot bakgrund av piratproblemen kring Adenviken och med tanke på färjans relativt låga hastighet.

Isefjord är ett nybygge från Western Marine Shipyard i Chittagong, som var det klart billigaste alternativet för ett nybygge jämfört med europeiska varv. 

Färjan kommer inom kort att få sitt officiella namn Isefjord och sättas in på linjen mellan Hundested och Rørvig, där den blir en genvägsfärja till och från stora områden med fritidshus på Nordsjälland. 

Isefjord är 49,8 meter lång och 11,2 meter bred. Den är på 475 bruttoton och har plats för 28 bilar och 147 passagerare. Färjan har dubbla maskiner på totalt 1.000 hk och med en marschfart på 11 knop. 

Prislappen på Isefjord är 360 miljoner bangladeshiska taka, vilket motsvarar ungefär SEK 29,6 miljoner. Därtill kommer hemtransporten som kostar omkring SEK 3,9 miljoner. Detta ska jämföras med de cirka SEK 80 till 90 miljoner som det skulle kosta att bygga en liknande färja i nordeuropa. 

Fartygsdesignföretaget Jørgen Petersen Horsens A/S har stått för designen av Isefjorden.

Kommentarer

  • Strandheim Truls.

    Prisen for skipet er selfølgelig gunstig men hva med kvaliteten på finish og utstyr? Spennende og se hvordan hun seiler og om hun innfrir forventningene.

  • Rickard

    Och när lönerna stiger i Bangladesh, och det blir för dyrt där också, vart ska vi då bygga våra fartyg? Eller, så kanske det stora svenska möbelföretaget kan ha lösningen: Platta paket till redarna, monteringsanvisning på flera språk, verktygen inkluderade o s v.

    Skämt åsido, så tror jag vi slår undan benen för oss själva genom att inte värna inhemska jobb.
    Som det nu är, är lägst pris det alena rådande mottot. Själv är jag innerligt trött på undermålig kvalitet i allt från tillverkning, service, transporter m m, men det e klart, vi får vad vi betalar för, som man brukar säga. Tack för ordet.

  • Johan

    Detta är helt i sin ordning och inget att bli förvånad över.
    Industrialiseringen av världen rör på sig. Om allt annat på jorden, med viss överdrift, tillverkas i Asien idag, varför skulle man inte kunna tillverka båtar i Bangladesh?
    När Asien är mättat försvinner all tillverkning till Afrika.
    Europa hamnar i en djup svacka av fattigdom, och senare, om sisådär 200 år, är tillverkningen tillbaka i Europa.
    Vem tror att Europa och i många fall Sverige, är den bästa och enda platsen på jorden?

  • Anonymous

    Tveksamt om det går så långt så att det blir en djup svacka av fattigdom. Gissningsvis börjar Europa ta till medel som frihandelsmurar och devalvering av sina valutor för att kunna tillverka billigare igen. Och funkar inte det så blir det nog någon form av krig och konflikter. Det brukar inte behövas mycket för att folk ska ge sig ut på gatorna och demonstrera. Ta det ett par nivåer till så blir det samma situation som på Balkan på 90-talet, där grannarna kunde slå ihjäl varandra.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.