Fotograf: Bent Mikkelsen

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Bangladesh-byggd färja i Danmark

Den bangladesh-byggda färjan Isefjord har nu anlänt till Danmark. Den blev i helgen lossad utanför hemmahamnen Hundested av tunglyftsfartyget Baltic Winter, som tagit med sig färjan från byggnadsvarvet i Chittagong. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dsvarvet i Chittagong. 

Lösningen att transportera färjan på ett tunglyftsfartyg var det säkraste alternativet mot bakgrund av piratproblemen kring Adenviken och med tanke på färjans relativt låga hastighet.

Isefjord är ett nybygge från Western Marine Shipyard i Chittagong, som var det klart billigaste alternativet för ett nybygge jämfört med europeiska varv. 

Färjan kommer inom kort att få sitt officiella namn Isefjord och sättas in på linjen mellan Hundested och Rørvig, där den blir en genvägsfärja till och från stora områden med fritidshus på Nordsjälland. 

Isefjord är 49,8 meter lång och 11,2 meter bred. Den är på 475 bruttoton och har plats för 28 bilar och 147 passagerare. Färjan har dubbla maskiner på totalt 1.000 hk och med en marschfart på 11 knop. 

Prislappen på Isefjord är 360 miljoner bangladeshiska taka, vilket motsvarar ungefär SEK 29,6 miljoner. Därtill kommer hemtransporten som kostar omkring SEK 3,9 miljoner. Detta ska jämföras med de cirka SEK 80 till 90 miljoner som det skulle kosta att bygga en liknande färja i nordeuropa. 

Fartygsdesignföretaget Jørgen Petersen Horsens A/S har stått för designen av Isefjorden.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]