[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]
Ett hundratal personer hade samlats vid PSA terminalen i Zeebrugge då Anette Johansson, hustru till Wallenius SOL:s vd Ragnar Johansson, i egenskap av gudmor döpte det 242 meter långa fartyget i champange.
– Jag har följt det här fartyget från projektstart till leverans och är övertygad om att Baltic Enabler kommer att göra sin del för klimatet, miljön och inte minst för industrin i norr och dess leverantörer i söder, säger Anette Johansson.
Baltic Enabler och systerfartyget Botnia Enabler har högsta finsk/svenska isklass. Fartygen kan lasta 28.000 ton och kapaciteten för rullande gods är 6.442 filmeter. Containerkapaciteten är 962 TEU.
I ett pressmeddelande uppger Wallenius SOL att namnet Baltic Enabler har sitt ursprung i rederiets affärsidé om att vara en möjliggörare för basindustrin runt Bottniska viken och Östersjön.
– Dessa enorma RoRo-fartyg är en garanti för våra kunder, deras tillväxt och långsiktiga planering. Tack vare Enabler-fatygen kommer Zeebrugge, ännu mer än i dag, att bli en hubb för Skandinavien, säger Theo Milliau, terminalchef på PSA Zeebrugge i pressmeddelandet.
[/flowy_subscriber_only]