Efter förlängningen är de fem Wallenius-fartygen de största biltransportfartygen i världen. I och med förlängningen är ”Mignon” också det största fartyget reistrerat i Sverige, mätt i brutto.
De andra fartygen som ska förlängas är ”Elektra” (preliminär nyleverans juli), ”Boheme” (september), ”Manon” (november) och ”Undine” (januari 2006). Arbetet utförs vid Hyundai Vinashin Shipyard i Vietnam under 2005. Fart och bränslekonsumtion förväntas bli densamma även efter förlängningarna, vilket kommer att följas upp noga.
Förutom de fem fartygen som har eller ska förlängas har Wallenius Lines sex PCTC-fartyg i beställning i Sydkorea. Fem av fartygen ska byggas vid Daewoo Shipyard, tre blir 228 meter långa och får en kapacitet för 8.000 bilar och två får en kapacitet på 6.500 bilar.
De första ska levereras 2007/2008 och de senare under 2006. Ett sjätte fartyg med kapacitet för 6.400 bilar är under byggnad vid Hyundai Heavy Industries i Sydkorea och levereras 2007.
Anna Ljunggren
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]junggren[/flowy_subscriber_only]