[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] redan under nästa år.
DFDS tar fartygen på en fem år lång bareboat-charter och fartygen byggs enligt koncernen för att ”möta ökande fraktvolymer hos våra kunder”. I avtalet med Siem ingår en option för DFDS att köpa fartygen som byggs på Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, ett varv som tidigare levererat sex roro-fartyg till DFDS.
Större än dagens
När fartygen levereras i maj respektive september nästa år ska de ha en lastkapacitet på 4.076 filmeter vilket ska motsvara ungefär 262 trailrar. Det är en 20-procentig ökning av lastkapaciteten jämfört med fartygen de väntas ersätta skriver DFDS, utan att tala om vilka fartyg nybyggena ersätter. Annat än att de ska sättas in i rederiets linjenät på Nordsjön.
Möta miljökrav
Nybyggena ska också möta alla miljökrav, vara mer bränsleeffektiva och kräva mindre hantering vid lossning och lastning, enligt DFDS.
[/flowy_subscriber_only]