Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Folk/företag | Politik

Tre kranar blir kvar

Tre Göteborgsbolag står för pengarna och Älvstranden Utveckling får stå för driften när tre av Götaverkens kranar räddas.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]averkens kranar räddas.

Redan i februari i år la Stena Line ett bud på två kranar efter att Ingvar Oldsberg kampanjat för att det nedlagda varvets kranar borde bevaras. Först nu har köpet gått igenom och förutom Stena går Volvokoncernen och byggbolaget Serneke in med pengar. Det kommunala bolaget Älvstranden Utveckling ska stå för förvaltningen av kranarna i framtiden.

Bevarar minnet

– Att få medverka till att en av Götaverkens sista affärer leder till att minnet av Göteborg som en stor och viktig varvsstad kan få finnas kvar, är glädjande trots avvecklingsarbetets i övrigt sorgkantade innehåll, säger likvidatorn Morgan Hallén vid Advokatfirman Vinge som hanterat försäljningen som en del av likvidationen och nedläggningen av Götaverken.

”Jätteglada”

– Genom att kranarna blir kvar räddas Göteborgs skyline som är en klassisk del av stadsbilden. Det här är något som engagerar många Göteborgare och vi är jätteglada att kunna bevara spår av stadens historia mitt i det område där Älvstaden nu växer fram, säger Lena Andersson, VD på Älvstranden.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Alfa Hector

    Tur man inte är skattebetalare i Göteborg. Maken till idioti att köpa in och underhålla några fula kranar. Finns det inte bättre saker att lägga pengar på?? Det finns redan en liten kran i närheten av operan det räcker alldeles ypperligt.

    • Anonymous

      Helt enig. Borde finnas bättre saker att lägga skattepengar på i dessa tider. Tur att man inte är med att betalar det kalaset.

  • Fredrik A

    Härligt att det löste sig till slut. Kranarna är bland de vackraste byggnadsverken vi har i den här staden.

  • Anonymous

    Är detta ett steg i att få bort Damen från området?

  • Anonymous

    Det hade räckt att bevara en av Hansen kranarna.

  • Per Nilsson

    ” I dessa tider”, ”Bättre saker”. Vilka var dom andra tiderna.?? Och var är bättre saker..??? Samma klagan hela tiden utan att skriva hur man vill ha det igentligen. Det största problemet är väl dom som inte betalar skatt i Sverige som dom skulle. Där bör man lägga krutet om man tycker det är jobbigt att vara skattebetalar.

    • Ove Germundsson

      Jo tyvärr så är det ju många som har stadskassan som lönekonto och det blir ju bara fler med tanke på ”Genierna” som styr.

  • Brunnsbo

    Vad kostar underhåll under en 10-års period….Är detta genomtänkt?????

  • Sven-Anders

    Göteborgska skattekronor försvinner för alltid ner i åtskilliga svarta hål – här ser jag det som ett lyft.

  • Jan-Erik Mehtola

    Jag hade hellre sett att de hade räddat Kungsholm. Varvskranar, herregud……….

    • Pelle Maskin

      Instämmer helt med föregående talare!
      Men vill ändå tillägga att det vore finest om man kunde ha räddat båda!!

      • Albin

        Och vem skall betala,ni måste tro att skattkistan är sprängdfylld.

  • Anonymous

    Göteborg präglades fram till 70-talet av en av de största varvsindustrierna världen. Av kommentarerna ser man att många aldrig upplevt den staden som ändå inte är så avlägsen. Kranarna får oss att komma ihåg och väcker nya generationers intresse för historien.
    Kunskap om historien är en tillgång i skapandet av det nya.

    Se: http://www.varvshistoriska.se

  • Kungsholm forever

    Jomen herregud, skymmer de inte utsikten för de nya inflyttarna i området. Och dessutom rostar de, miljöfara!

  • Eddy

    ” Jag är förvånad över att hela världen verkar konstatera att varvsnäringen är över på Götaverken. Men faktum är att det finns flera intressenter som vill hyra området för att bedriva varvsverksamhet, säger Lena Andersson, vd för kommunägda Älvstranden Utveckling AB”. Så skrev tidningen G-P bara i oktober. Va? Bevara spår ”där Älvstaden nu växer fram”? Det finns ju planer för att fortsätta varvsverksamhet. Vem är VD Andersson och vad menar hon, egentligen?
    http://www.gp.se/ekonomi/1.2863952-nytt-varv-pa-gang-vid-gotaverken

  • dark

    I dagens GP ar det nagon C-kvinna som betackar Goteborg for gavor. Dessa gavor (kranar) stjal vardefull tomtmark ar ett av hennes argument. Ett annat av hennes argument ar att gavor inte skall fa forekomma utan att fullmaktige fatt ta det slutgiltiga beslutet.
    Detta I en stad som gjort sig kand for att vara mecenaternas mecka I Sverige.
    Man blir morkradd nar man hor vissa av dagens politiker.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]