Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Kryssningstrafiken viktig för Stockholm

En lyckad kryssningssäsong är snart över i Stockholms Hamnar. Fler kajplatser för kryssningsfartyg skulle behövas.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]fartyg skulle behövas.

Under säsongen 2014 har 265 kryssningsfartyg med 467.000 passagerare besökt Stockholm. Passagerarna har spenderat uppskattningsvis 450 miljoner kronor på bland annat hotellövernattningar, restaurangbesök och shopping. Av anlöpen var 42 så kallade turnarounds, vilket innebär att resan påbörjades eller avslutades i Stockholm.

– Den här säsongen präglas framförallt av två trender inom kryssningssegmentet i Stockholm. Dels fortsätter antalet europeiska kryssningspassagerare att öka och dels väljer kryssningsturisten i allt högre grad att uppleva Stockholm på egen hand, säger Peter Lindqvist, vd för Stockholm Visitors Board.

Större fartyg

Bokningssiffrorna för 2015 och 2016 visar att Stockholm fortsätter att vara en populär destination för kryssningsfartyg.

– I antal anlöp blir det i nästa år liknande volymer som i år, men totalt sett ser man att fartygen blir större. Vi kommer att ha ungefär samma antal anlöp 2015, men fartygens sammanlagda brutto ökar med nästan en miljon, säger Henrik Ahlqvist, marknadsansvarig på Stockholms Hamnar, till Sjöfartstidningen.

Att fartygsstorlekarna inom kryssningstrafiken ökar är en allmän trend, men Henrik Ahlqvist tror att det på Östersjön även kan ha ett samband med att man i Italien sätter ett tak på 96.000 brutto för fartyg som går genom Giudecca-kanalen i kryssningsmetropolen Venedig. Detta kan innebära att vissa stora fartyg på Medelhavet byts ut mot sådana som uppfyller storlekskravet för Venedig.

Fortsätter öka

Trots att det blev en liten nedgång i antalet kryssningsanlöp och passagerare i Stockholms Hamnar under 2014 ser Henrik Ahlqvist inget trendbrott eller att kulmen redan skulle vara nådd.

– Nej, här i Östersjön har vi ingen nedgång i nästa år. Det tyder på att det är lätt att sälja kryssningar i Östersjön, rederierna har förtroende för Östersjön.

Antalet anlöp tror Henrik Ahlqvist att kommer att stabiliseras på nuvarande höga nivå i Stockholms Hamnar.

– En kvalificerad gissning är att antalet anlöp under kommande år kommer att vara ganska konstant runt 250 till 270. I takt med att fartygen blir större rymmer de fler passagerare och på så sätt skulle det kunna bli en passagerarökning. Jag tror däremot att det är svårt att förlänga kryssningssäsongen. Man kanske kan fylla ut lite i slutet på september och slutet på april och början av maj, men mycket mer än så tror jag inte.

Fler kajplatser behövs

Henrik Ahlqvist skulle gärna se att Stockholms Hamnar fick någon kryssningskaj till.

– Vi skulle behöva ett par kajplatser till för att få in de mellanstora 250 till 260 meters fartygen så att man frigör de stora kryssningskajerna åt de stora fartygen. Annars kan det bli så att det ligger en 200 meters båt och tar plats åt en 300 meters båt.

I Nynäshamn finns en gångbrygga på önskelistan så att man skulle slippa tendra passagerarna från kryssningsfartygen. Nu ankrar kryssningsfartygen ute på redden, omkring en nautisk mil från tenderbryggan.

– Det är viktigt att vi får en flytande gångbrygga i Nynäshamn så att vi skulle kunna ta in de stora fartygen i Nynäshamn så att passagerarna kan gå iland i stället.

Dispens

Nynäshamn besöktes under 2014 av 23 fartyg. Nynäshamn är både en destination i sig, men också ett komplement till Stockholm, eftersom det finns begränsningar för hur stora kryssningsfartyg som kan gå in till Stockholm. Utan dispens är maximal längd 245 meter för de fartyg som går in till Stockholm. Enligt Henrik Ahlqvist är det största kryssningsfartyget med dispens att anlöpa Stockholm 319 meter långa Celebrity Silhouette.

Till exempel Royal Princess, som i somras anlöpt Nynäshamn, är 330 meter lång.

– I somras har vi haft Royal Princess i Nynäshamn elva gånger, och hon är för stor för att komma in genom skärgården än så länge. De håller på och simulerar för att få dispens, men ingenting är klart än. De vill egentligen till Stockholm, men de närmaste de kan komma är till Nynäshamn. Däremot har vi haft Empress i Nynäshamn flera gånger i sommar och hon vill gå till Nynäshamn.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]