Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo

Stena Line växer på Svarta havet

Efter att Stena Line i somras tog klivet in på Svarta havstrafiken då man blev majoritetsägare i det befintliga ropax-rederiet Sea Lines har man legat lågt med expansionsplanerna. Nu har man dock bestämt sig för att växa.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ämt sig för att växa.

Det samägda rederiet, som idag heter Stena SeaLine, har hittills bara haft ett fartyg i sin ägo, men nu sätter man in ytterligare ett fartyg på linjen man trafikerar mellan Istanbul i Turkiet och Illyichevsk i Ukraina.

– Under hösten har vi sett att trafiken utvecklats positivt och att marknaden efterfrågat mer tonnage. Nu hyr vi in en båt till så att vi får dubbla avgångar och en jämnare turtäthet, säger Hans Nilsson, styrelseordförande för Stena SeaLine. Enligt Hans Nilsson profilerar man sig hårt på att vara ett rederi som alltid håller tiderna i sina tidtabeller.

– Här uppe i Norden är vi vana vid att trafiken går på utsatt tid, men så är det inte alltid därnere. Om ett fartyg bara är halvfullt vid tiden för avgång är det inte ovanligt att man väntar tills båten är full. Det är klart att det är påfrestande, och att många då istället väljer landvägen. Huruvida man kommer att växa ytterligare i Svarta havsområdet är inget som Hans Nilsson vill avslöja i dagsläget. Klart är dock att man så här långt är nöjda.

– Det är en mycket intressant marknad med en hög tillväxt i många branscher, särskilt automotive-branschen. När det gäller övriga Europa så är det ju inte så positivt just nu, men det är det här. Här finns ett tydligt behov av roro-fartyg. Nu kör vi på ett tag med de här två fartygen, så får vi utvärdera det hela så småningom. Men vår erfarenhet så här långt är klart positiv, säger Hans Nilsson.

Rederiet Sea Lines, som Stena Line alltså gick ihop samman med i ett joint venture i somras, grundades vintern 2010-2011 av en åländsk familjeägd grupp med lång erfarenhet av ropax-sjöfart. Det första fartyget Sea Partner köpte man från just Stena Line, som å sin sida lät bygga det i Sydkorea 1977–1978. Det kan lasta 130 lastbilar med längden 16,5 meter och har plats för 166 passagerare. Fartyget som nu sätts in heter Lazio, har kapacitet för 100 lastbilar och kan ta 90 passagerare.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]