Finländskt färjekunnande på Svarta havet

Det är antagligen åländska intressen som står bakom Sea Lines, som under vintern har öppnat en ny färjelinje mellan den privatägda roro-hamnen Akport i Tekirdag, Turkiet och Illyichevsk i Ukraina. På sin webbsida uppger Sea Lines att linjen grundades 2010 av en finländsk familjeägd grupp, som har lång erfarenhet av ropax-sjöfart.Affärsidén för Sea Lines är att erbjuda åkerier en snabb och säker färjeförbindelse över Svarta havet som en transportlänk inom handeln mellan Turkiet och Europa. Med en överfartstid på drygt ett dygn har linjen en avgång i början av veckan och en i slutet av veckan från vardera hamnen.På linjen sysselsätts ropax-fartyget Sea Partner, ex Stena Partner, som senast har gått i trafik mellan England och Holland för Stena Line. Enligt Equasis har fartyget numera Partner Sia som ägare medan teknisk management sköts av Brax Shipholding Rederi AB.Fartyget har bytt namn många gånger efter leveransen 1978. Hennes första namn var Alpha Enterprise. Sea Partner är ett av de 11 roro-fartyg av Stena Searunner-typ, som byggdes för Stena i Sydkorea 1977–1978. Sea Partner byggdes om till ropax-fartyg redan ett år efter leveransen. I sitt nuvarande utförande har Sea Partner kapacitet för 166 passagerare i 44 hytter. På bildäcken kan hon lasta 130 lastenheter med längden 16,5 meter.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]