[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]det under fredagen genomfördes en steel cut av nybygge med nummer W2381. Det är det första fartyget av de två som rederiet beställde från varvet i somras och som kommer att bli systerfartyg till Prospero och Pacifico.
– Att vi valde Wuhu Shipyard även denna gång är ett kvitto på att varvet levererar den kvalitet som vi i sin tur kan erbjuda våra kunder, säger Ingvar Lorensson.
Leverans i mitten av 2025
De nya systerfartygen blir på 22.500 ton dödvikt. Det första av fartygen har planerad leverans i mitten av 2025 och det andra i slutet av 2025.
– Vi är otroligt nöjda med den här fartygstypen som vi har tagit fram tillsammans med designföretaget FKAB. Fartygen är av dual fuel typ för LNG/LBG och har även ett batteripack, är färdiga för landström och har system för återvinning av spillvärme, säger Ingvar Lorensson.
Gott om modern teknik
Fartygen i Donsötanks serie utrustas med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin, samt ett energilagringssystem (Energy Storage System, ESS) med batteripack på 500 kW från WE Tech Solutions. De två hjälpmaskinerna från Wärtsilä drivs med diesel och har utrustats med SCR Catamiser från Gesab.
[/flowy_subscriber_only]