Under fredagen genomfördes en steel cut av Rederi AB Donsötanks nybygge nybygge med nummer W2391 på varvet Wuhu Shipyard i Kina.

Fotograf: Donsötank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Steel cut för Donsötanks nybygge

Under fredagen genomfördes en steel cut av Rederi AB Donsötanks första nybygge av de två beställda systerfartygen till Prospero och Pacifico.
Det var under översyn av Ingvar Lorensson, vd på Donsötank samt rederiets tekniska chef Henrik Lorensson, på plats på varvet Wuhu Shipyard i Kina som det under fredagen genomfördes en steel cut av nybygge med nummer W2381. Det är det första fartyget av de två som rederiet beställde från varvet i somras och som kommer att bli systerfartyg till Prospero och Pacifico.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]det under fredagen genomfördes en steel cut av nybygge med nummer W2381. Det är det första fartyget av de två som rederiet beställde från varvet i somras och som kommer att bli systerfartyg till Prospero och Pacifico.

– Att vi valde Wuhu Shipyard även denna gång är ett kvitto på att varvet levererar den kvalitet som vi i sin tur kan erbjuda våra kunder, säger Ingvar Lorensson.

I juni offentliggjorde Rederi AB Donsötank att de lagt en order på två systerfartyg till Prospero och Pacifico. Bild: Donsötank.

Leverans i mitten av 2025

De nya systerfartygen blir på 22.500 ton dödvikt. Det första av fartygen har planerad leverans i mitten av 2025 och det andra i slutet av 2025.

– Vi är otroligt nöjda med den här fartygstypen som vi har tagit fram tillsammans med designföretaget FKAB. Fartygen är av dual fuel typ för LNG/LBG och har även ett batteripack, är färdiga för landström och har system för återvinning av spillvärme, säger Ingvar Lorensson.

Gott om modern teknik

Fartygen i Donsötanks serie utrustas med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin, samt ett energilagringssystem (Energy Storage System, ESS) med batteripack på 500 kW från WE Tech Solutions. De två hjälpmaskinerna från Wärtsilä drivs med diesel och har utrustats med SCR Catamiser från Gesab.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]