[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tube”,”responsive”:true,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>
Det är vid det kinesiska varvet Wuhu Shipyard som Donsötank just nu bygger två fartyg på 22.500 DWT, Prospero samt Pacifico. Och i veckan har Prospero varit ute på provtur från varvet. Under turen genomfördes bland annat fartprover, EEDI-test och test av all utrustning ombord.
– Resultaten och prestandan är mycket bättre än förväntat, skriver rederiet i en kommentar på Instagram om provturen.
Fartyget ska vara redo för leverans och därmed trafikstart i december i år.
Basic design för nybyggena har gjorts av FKAB. De får LBG/LNG-drift och utrustas med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin, samt ett energilagringssystem (Energy Storage System, ESS) med batteripack på 500 kW från WE Tech Solutions för möjlighet till peak shaving. De två Wärtsilä 8L20-hjälpmaskinerna opereras på diesel och har utrustats med SCR Catamiser från Gesab. Fartygen får även möjlighet till elanslutning i land.
[/flowy_subscriber_only]