Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Tank

Donsötank köper två Neste-fartyg

Den svenska flottan av produkttankfartyg utökas med två fartyg på 25.000 dwt inkommande höst.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]00 dwt inkommande höst.

Rederi AB Donsötank köper Nestes 25.000 dwt produkttankfartyg Purha och Jurmo. De tas över i september 2015 och döps om till Baltico respektive Bonito. Tills dess kommer de att fortsätta i nuvarande trafik under management av OSM Ship Management Finland. I och med denna affär har Neste avyttrat alla sina helägda tankfartyg.

– De är något större än fartygen i vår befintliga flotta, där de flesta av fartygen är på 20.000 ton. Fartygen är i extremt fint skick, de är mycket väl underhållna och Neste har lagt mycket pengar på dom, säger Ingvar Lorensson, vd för Rederi AB Donsötank, till Sjöfartstidningen.

Befraktas av Navix

Ingvar Lorensson säger att fartygen kommer att gå i trafik på Västeuropa.

– Det är ju faktiskt flera månader kvar tills de kommer i trafik för oss. Innan dess ska vi utvärdera om de ska fortsätta med att köra clean-produkter eller om de ska köra tillsammans med befintligt tonnage i dirty-trafik. 

Kommersiellt management för fartygen kommer att skötas av Navix Maritime Chartering i Göteborg, som även befraktar övriga fartyg i Donsötank-flottan.

Sammanlagt fyra systrar

Purha och Jurmo är byggda i Kina 2003 respektive 2004. Deras tankvolym är 28.000 kubikmeter och de är isförstärkta till svensk/finsk isklass 1A Super. Kvar under finsk flagg blir systerfartygen Neste och Futura, eftersom de bedöms som strategiskt viktiga för Finlands försörjningsberedskap. De såldes redan tidigare av Neste och ägs gemensamt av Försörjningsberedskapscentralen och försäkringsbolaget Ilmarinen.

Hoppas på svensk flagg

Ingvar Lorensson hoppas på att det blir möjligt att de två nyförvärven kan få svensk flagg när de tas över av Donsötank.

– Vi har ju svensk flagg på befintlig flotta idag och det är något som vi givetvis kommer att jobba för att även dessa två ska ha. Vi tror på en framtid för svenskflaggad sjöfart.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Robin

    Riktigt roligt – Grattis!

  • FDredr

    Vad Kul! Grattis!

  • Anonymous

    Härligt här är några som tror på Svensk sjöfart , Grattis Donsötank till nyförvärvet!

  • Jonas olsson

    Grattis donsö tank till köpet av 2 vackra tank fartyg

  • Jörgen Nilsson

    Grattis Donsötank. Bra jobbat.

  • Martin Larsson

    Härligt, Grattis!!

  • Fredrik Bergqvist

    Snyggt jobbat

  • Anonymous

    Härligt!

  • Ludvig Hedberg

    Donsötank regerar. Well done

  • Ulf Westin

    Grattis, fina båtar, var ombord på dom på varvet i Kina, när dom byggdes

  • Sten Eriksson

    Grattis härligt att se ett riktigt rederi under svensk flagg,

  • Hans

    Goda Nyheter. Hoppas på ett långt liv under Svensk flagg.

  • Patrick Loftemark

    Stort grattis! Bra jobbat!

  • Rolf B Bertilson

    Ett sådant här köp känns väldigt bra. Även beskedet att flaggan (troligen) blir svensk. Men, blå skatt hinner kanske beslutas innan de kommer ”hem”!

  • L K

    Gött, min kusin är en av dem som underhållit Jurmo

  • Martin

    Äntligen något positivt ! Härligt.

  • bengt engblom

    Grattis till affären

  • Gunvald Larsson

    Två gamla skrothögar!

  • Bengt Björkholm

    enda ursäkten till att relativt nybyggt isförstärkt säljes till konkurrenter är att Neste vill inaktivitera sig på fria fraktmarknaden.I övrigt skulle denna affär vara rena idiotin.

  • H.L

    Hej Gunvald – har du tillsammans med DT också inspekterat – men ni hade tydligen inte samma åsikter?

  • Percy Ponten

    Grattis Donsötank, önskar er stor framgång!

  • nisse nyfiken

    haha Neste har inga skrothögar, tipp topp på allt

  • K.E

    Bengt Björkholm – Neste säljer ej dessa båtar för att inaktivera sig på fria fraktmarknaden utan enbart för att dom vill ej äga stålet längre så som flera andra oljebolag resonerat tidigare. Dom anser helt enkelt att dom kommer att göra ett bättre resultat och bli mer flexibla med inhyrt tonnage på både de egna lasterna + marknads laster i tillägg till COA´s etc med andra redare för att täcka deras behov. Hoppas detta klargjorde och absolut inte menat som stroppigt..

    Gunvald – Dummaste jag hört, när blir en sån som du nöjd på detta forum – räcker inte ens när vi får in mer tonnage under svensk flagg. Vänligen höj nivån på kommentarer.

  • Boris Ramstedt

    Neste säljer dessa båtar pga att dom inte kunde spara 15 milj som chefen Lievonen sade de for ur händerna på folket men en sak som är den största boven i Nestes historia är och förblir den dummaste affär som någonsin gjordes var Stena Arctica som dom köpte sig in som 50 % ägare av Stena sen chartade dom henne till ett skyhögt pris i 10 år detta var början till slutet för Neste Shipping och dessa amatörer som proffsen i Göteborg signerade ett fint avtal som Neste betalar till 2017 ! Det var samma folk som var i ledningen och fick miljonbelopp i bomus åren innan som skrev på detta kontrakt !

  • Bengt Björkholm

    sett ur finländska skattebetalares perspektiv var affären idiotisk och vittnade om att landorganisationen inte varit sin uppgift vuxen, varför man förenklar det hela genom att fungera enbart som avlastare och överlåter övrig verksamhet till framtida operatörer.

  • Christer Carlsson

    Grattis till era nya båtar

  • Anonymous

    Härligt med en positiv nyhet! Hoppas nu att politikerna håller vad de lovat(för omväxlings skull)
    All heder åt Donsötank som går mot strömmen och verkligen visar att de vill köra blågult!

  • Robert Rydberg

    Grattis till nygamla båtarna Donsötank hoppas på SWE flagg de också!

  • Anonymous

    Intressant köp. 10 år gamla drygt. Stora maskiner, 14-16 miljoner USD styck, det resulterar i att de behöver dra in drygt 16000 USD per dag tills de är 25 år för att komma på break even. Någon tror på framtiden, troligtvis att köra dem med svart. Good luck!

  • Anonymous

    Ja då är det bara att ut och röra sig på jordklotet.Eller är befraktningen inte mogen för detta?

  • Krister Blom

    Har varit ombord i 3 veckor, jag har bara positiva omdömen, superfin i maskinrum och bra på däck, bra tillskott för Svenska handelsflottan!
    K.Blom, Vikingstad

  • Lasse Olssen

    Lycka till Donsötank ! Vi ska värna om dom få seriösa svenska rederierna som finns kvar varav Donsö är ett !!! Jag hoppas andra svenska företag väljer svenskt tonnage !

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]