Det första av Donsötanks två nybyggen i Kina kölsträcktes den 21 augusti.

Fotograf: Rederi AB Donsötank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Donsötank-nybygge kölsträckt

Det första av de två 22.000 dwt produkttankfartyg som Donsötank har i order i Kina har kölsträckts.

På Wuhu Shipyard Co. Ltd. i Kina kölsträcktes i dag, fredag, det första av Rederi AB Donsötanks två produkt- och kemikalietankfartyg med varvets nummer W1891. På grund av coronapandemin kunde ingen från rederiets personal i Sverige delta.

– Vi hade räknat med att ha svenskar på plats sedan februari. Nu får vi förlita oss på vårt kinesiska site-team som sköter inspektionerna och gör det det jättebra. Vi har jobbat med samma personer sedan vår första leverans från Kina år 2000, säger Ingvar Lorensson, vd på Rederi AB Donsötank, till Sjöfartstidningen.

Pandemi och störtregn

Ingvar Lorensson säger att byggnationen är någon månad försenad, men anser inte att det skulle vara oroväckande.

– Först hade vi coronapandemin efter det kinesiska nyåret och det tog en dryg månad innan varvet var igång igen.

Han berättar att därtill förorsakade kraftiga regn extremt höga vattennivåer i Yangtze-floden med översvämningar som följd. Detta drabbade även varvet, där arbetet på andra nybyggen på bäddarna måste stoppas i 40 dagar med försenade sjösättningar som följd.

– Arbetet kunde pågå som vanligt i varvshallarna där våra block byggdes, men att få dem till slipen har försenats.

Tvåan enligt plan

Sjösättningen av det första fartyget är planerad till december 2020 och leveransen till juni 2021.

– Jag tror att de kanske kan ta igen lite tid där på slutet, säger Ingvar Lorensson.

Arbetet med det andra nybygget framskrider i nuläget enligt plan. Hon ska kölsträckas i oktober 2020 och levereras i slutet av juli 2021.

Fartygen får svensk flagg.

Landanslutning

Basic design för nybyggena har gjorts av FKAB. De får LBG/LNG-drift och utrustas med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin. De två Wärtsilä 8L20-hjälpmaskinerna opereras på diesel och utrustas med SCR Catamiser från Gesab. Behovet av att använda hjälpmaskinerna för energiförsörjning i hamn reduceras av att fartygen får möjlighet till elanslutning i land.

– Det är inte bara så att vi ska koppla in när vi ligger och lastar, vi ska också kunna lossa fartygen på landström. Det jobbas med flera hamnar, bland dessa Göteborg och Rotterdam, för att ta fram en standard för detta, säger Ingvar Lorensson.

Nybyggena kommer att befraktas av det egna dotterbolaget Navix Maritime Chartering och ska huvudsakligen gå i trafik i nordvästra Europa.