Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Miljö | Reparationsvarv

Snaran dras åt kring Damen Götaverken

Likvidatorn Morgan Hallén tänker sälja varvet bit för bit och då finns ingenting för de anställda som vill ta över verksamheten att köpa.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]som vill ta över verksamheten att köpa.

Likvidatorn Morgan Hallén säger till Sjöfartstidningen att han börjar sälja ut Damen Götaverkens varvsutrustning i slutet av november. Trots att en grupp av de tidigare varvsanställda är överens med ägaren Damen Götaverken om ett övertagande av verksamheten.

Säljer på auktion

Men det bryr sig Morgan Hallén inte om.

– Nej, köper man inte prylarna så får man räkna med att de försvinner, säger han.

Morgan Hallén tillägger att han är i slutfasen av ett auktionsförfarande och att utrustningen kommer att plockas bort, sak för sak.

Jan Hermansson, fackförbundet Unionens representant på varvet och en av dem som vill ta över verksamheten, anser att Morgan Halléns agerande är märkligt.

– Han har betett sig konstigt redan från början och vi har undvikit att ha med honom att göra. Hans inställning har varit att han ska sälja varvet bit för bit.

Hopp i bakfickan

Gruppen som vill ta över varvet har dock inte gett upp.

– Nejdå, vi har lite i bakfickan som jag inte kan avslöja. Men det kan ju gå så långt att det blir en konkurs och då får vi vända oss till konkursförvaltaren. Problemet är att då köper man också miljöproblemet, konstaterar Jan Hermansson.

Och miljöproblemet är stort.

Förorenat bottenslam

I fredags skickade Göteborgs miljöförvaltning in ett föreläggande om sanering av 500.000 kubikmeter bottensediment under och kring varvet. Bottnen är mycket förorenad av främst TBT (tributyltenn) från båtbottenfärg och miljöförvaltningen anser att det finns stor risk för spridning av föroreningarna.

Kostnaden för muddring och sanering beräknar förvaltningen till mellan 300–600 kronor per kubikmeter. Det betyder att den totala kostnaden kan sluta på 300 miljoner kronor.

Av miljöförvaltningens föreläggande framgår också att det är de tidigare ägarna Celsius och Volvo Group Real Estate samt den nuvarande ägaren Damen Shiprepair Götaverken som tillsammans är skyldiga att sanera bottensedimentet.

Miljön kan stoppa affären

Enligt Jan Hermansson kan detta stoppa hela affären.

– Ja, nu ligger det på våra ägare, Damen Götaverken, att ge besked om saneringen. Men de tycker ju att de tidigare ägarna ska göra rätt för sig.

Han framhåller också att ju längre det dröjer innan det blir en lösning på miljöproblemet, desto svårare blir det att ta över varvet.

I morgon, onsdag, lämnar 22 tidigare anställda varvet för gott och sedan kommer bara fem personer att vara kvar fram till maj 2015.

– De 22 går ju in i arbetslöshet. Det kan bli besvärligt för oss att hitta kunniga varvsarbetare senare. Jag vet att en del nyckelpersoner redan fått nya jobb, säger Jan Hermansson.

Men Damen Götaverken har än så länge inte visat intresse för att ens diskutera miljöfrågan.

Damen ointresserat

Lena Andersson, vd för Älvstranden Utveckling AB, som äger marken varvet ligger på, säger att de verkligen vill att varvet ska fortsätta sin verksamhet.

– Vi förutsätter att Damen, Celsius och Volvo gör rätt för sig. Alla tre är ju seriösa företag som känner väl till förutsättningarna och reglerna kring den här verksamheten och dess miljöproblem.

Älvstranden Utveckling kan dock ingenting göra, trots att företaget äger marken.

– Nej, vi är bakbundna så länge vi har en hyresgäst och Damen Götaverken har hyreskontrakt till sista december 2020. Som läget är idag blockerar de marken för oss. Och vi har via likvidatorn Morgan Hallén fått veta att den här frågan inte ligger högt på Damens intresselista.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]