Damen-dockorna kan snart vara borta från Göteborgs hamn.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Reparationsvarv | Miljö

Snaran dras åt kring Damen Götaverken

Likvidatorn Morgan Hallén tänker sälja varvet bit för bit och då finns ingenting för de anställda som vill ta över verksamheten att köpa.

Likvidatorn Morgan Hallén säger till Sjöfartstidningen att han börjar sälja ut Damen Götaverkens varvsutrustning i slutet av november. Trots att en grupp av de tidigare varvsanställda är överens med ägaren Damen Götaverken om ett övertagande av verksamheten.

Säljer på auktion

Men det bryr sig Morgan Hallén inte om.

– Nej, köper man inte prylarna så får man räkna med att de försvinner, säger han.

Morgan Hallén tillägger att han är i slutfasen av ett auktionsförfarande och att utrustningen kommer att plockas bort, sak för sak.

Jan Hermansson, fackförbundet Unionens representant på varvet och en av dem som vill ta över verksamheten, anser att Morgan Halléns agerande är märkligt.

– Han har betett sig konstigt redan från början och vi har undvikit att ha med honom att göra. Hans inställning har varit att han ska sälja varvet bit för bit.

Hopp i bakfickan

Gruppen som vill ta över varvet har dock inte gett upp.

– Nejdå, vi har lite i bakfickan som jag inte kan avslöja. Men det kan ju gå så långt att det blir en konkurs och då får vi vända oss till konkursförvaltaren. Problemet är att då köper man också miljöproblemet, konstaterar Jan Hermansson.

Och miljöproblemet är stort.

Förorenat bottenslam

I fredags skickade Göteborgs miljöförvaltning in ett föreläggande om sanering av 500.000 kubikmeter bottensediment under och kring varvet. Bottnen är mycket förorenad av främst TBT (tributyltenn) från båtbottenfärg och miljöförvaltningen anser att det finns stor risk för spridning av föroreningarna.

Kostnaden för muddring och sanering beräknar förvaltningen till mellan 300–600 kronor per kubikmeter. Det betyder att den totala kostnaden kan sluta på 300 miljoner kronor.

Av miljöförvaltningens föreläggande framgår också att det är de tidigare ägarna Celsius och Volvo Group Real Estate samt den nuvarande ägaren Damen Shiprepair Götaverken som tillsammans är skyldiga att sanera bottensedimentet.

Miljön kan stoppa affären

Enligt Jan Hermansson kan detta stoppa hela affären.

– Ja, nu ligger det på våra ägare, Damen Götaverken, att ge besked om saneringen. Men de tycker ju att de tidigare ägarna ska göra rätt för sig.

Han framhåller också att ju längre det dröjer innan det blir en lösning på miljöproblemet, desto svårare blir det att ta över varvet.

I morgon, onsdag, lämnar 22 tidigare anställda varvet för gott och sedan kommer bara fem personer att vara kvar fram till maj 2015.

– De 22 går ju in i arbetslöshet. Det kan bli besvärligt för oss att hitta kunniga varvsarbetare senare. Jag vet att en del nyckelpersoner redan fått nya jobb, säger Jan Hermansson.

Men Damen Götaverken har än så länge inte visat intresse för att ens diskutera miljöfrågan.

Damen ointresserat

Lena Andersson, vd för Älvstranden Utveckling AB, som äger marken varvet ligger på, säger att de verkligen vill att varvet ska fortsätta sin verksamhet.

– Vi förutsätter att Damen, Celsius och Volvo gör rätt för sig. Alla tre är ju seriösa företag som känner väl till förutsättningarna och reglerna kring den här verksamheten och dess miljöproblem.

Älvstranden Utveckling kan dock ingenting göra, trots att företaget äger marken.

– Nej, vi är bakbundna så länge vi har en hyresgäst och Damen Götaverken har hyreskontrakt till sista december 2020. Som läget är idag blockerar de marken för oss. Och vi har via likvidatorn Morgan Hallén fått veta att den här frågan inte ligger högt på Damens intresselista.

Kommentarer

  • Anonym

    Kommunala skitbolag som sänker hela jävla staden med sina byråkratiska påfund. Låt gubbarna köra igång.

  • trean

    BORT MED VARVET – vi skall ju inte ha någon traditionell näringsverksamhet i Sverige utan endast välbesuttna IT-människor och sist men inte minst flera tusen arbetslösa sysselsatta i Fas-3.

  • Anonym

    Kommunen vill väl säkert se att de står ett par lägenhetshus till de rika där

  • Inge Vidare

    ”miljöförvaltningen anser att det finns stor risk för spridning av föroreningarna.”
    Varvet har funnits i lite drygt 170 ar. Miljoforvaltningen kan ju kolla runt och se om det har spridit sig eller. Har det inte gjort det sa lar ju inte risken vara storre bara for att det blir nya agare.

    • Anonym

      Skriv en kommentar…Helt rätt, det kom knappast som nån aha upplevelse att det är skitigt runt varvet. Och uppenbarligen har det ju inte flyttat på sig de senaste fyrtio åren

  • Anonym

    Låt de nya ta över och lös saneringen vid sidan av

  • Iren Panik

    Hur giftigt kan det vara,med tanke på att man säljer fiskekort i samma område…..?

    • Anonym

      Kul namn.

      Planetens befolkning ökar exponentiellt. Så kan man minska på befolkningen genom att förgifta den så är mycket vunnet.

  • Anonym

    Göteborg Goaste Göteborg snart blir allt roligt i vår hamn borttaget. Spara på vår kunskap och behåll varvet!!!

  • Anonym

    Vem betalade för saneringen/muddringen runt varvet i Stockholm och hamnen I Oskarshamn?!
    Varför görs inte samma sak i Göteborg.
    Varvet kommer att försvinna innan något görs, Enligt sann Göteborgsanda så ska det utredas och vridas så länge att ingen längre kommer att bry sig.

  • Anonym

    Det är uppenbart att kommunen och dess bolag inte gör tillräckligt IGEN. Det tragikomiska är att de vill bygga kraftverk i hakefjorden men allt det giftet som är dumpat där i verkar inte vara något problem. De borde arbeta för att låta gubbarna ta över varvet och sedan lösa problematiken med sanering som de plötsligt kom på att det måste göras. Fram med riktiga arbeten istället, hantverksyrken och yrkeskompetensen är enligt kommun inget värt verkar det som. Beklagligt med dessa bakåtsträvare!

  • Glenn

    Det verkar ju tyvärr som att redarna klarar sig utan ett varv i Göteborg. Donsöredarna går till Danmark, Stena Germanica ska konverteras i Polen, DFDS går till Polen, Thun går till Falkenberg, Maersk går till Polen eller Kina. Vilka är verkligen i behov av ett varv i Göteborg? Sedan håller jag med om att Göteborg inte bara ska vara en café-stad, utan industrin och hedervärdiga hantverksarbeten är en viktig del av Göteborg. Synd bara att det inte verkar finnas någon efterfrågan för just varvstjänster i vår stad.

    Jag hoppas verkligen att jag har fel men var är redarnas starka röster i debatten om att de verkligen behöver Cityvarvet? Än så länge hör man bara röster om att folk vill jobba på varvet men ingen som vill lägga sina båtar där.

  • Fd. Varvsarbetare (Filare)

    Varvet lär inte leva vidare tyvärr. Komunen säger en sak men menar nåt annat. Marken är attraktiv oavsett om den är förorenad eller inte. Komunen måste vara försiktiga med vad dom säger. Det sista varvet i Göteborg betyder mycket för göteborgarna. Bakom stängda dörrar smider komunen sina djävulska planer ihop med damen,svenskavarv,och alla dom inblandade.Inom några år står det på cityvarvets historiska mark, Kontor,bostäder,cafe,restauranger mm. Så är det. Lita inte på vad nissarna säger,det är lömska typer.

  • Anonym

    Lägg ner detta nu , Varvet kommer inte o öppna mer, Trött på alla tomma löften vecka efter vecka..

  • Anonym

    Mitt i ”…….” växer ingenting bara runt omkring.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.