Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Miljö | Reparationsvarv

EXTRA: Dödsstöten för Damen Götaverken

Allt hopp är nu ute om att hitta någon som vill ta över varvsverksamheten på Damen Götaverken i Göteborg. Samtliga intressenter har dragit sig ur förhandlingarna, vilket innebär att varvet läggs ned och all varvsutrustning ska säljas. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]trustning ska säljas. 

Beskedet om att varvet läggs ned lämnades till personalen på torsdagsförmiddagen av likvidatorn Morgan Hallén, som är märkbart tagen när Sjöfartstidningen får tag på honom.

– Jag lämnade det slutliga beskedet till samtliga berörda idag på förmiddagen, även om alla medarbetare varit välunderättade under resans gång. Det hindrar inte att det är tråkigt och mycket smärtsamt att behöva lämna ett sådant här besked, säger Morgan Hallén till Sjöfartstidningen.

Allt ska säljas

All varvsutrustning kommer nu att säljas på den öppna marknaden.

– Det innebär verkligen allt: från de två dockorna och de fyra kranarna till samtliga fåtöljer och ned till det sista suddgummit. När ett bolag som det här går i likvidation inleder man alltid en försäljningsprocess parallellt med att man försöker hitta intressenter som vill ta över, så jag har till exempel redan visat dockorna och kranarna för olika spekulanter.

Alltför centralt

Den främsta orsaken till att ingen ville ta över varvsverksamheten har framförallt att göra med den centrala miljö i Göteborg där varvet ligger: 

– Intressenterna kände att de inte kunde få en tillräcklig säkerhet när det gällde deras investering. Investerar du till exempel i en industriverksamhet på västgötaslätten, där det finns en detaljplan för den industriella verksamheten, så vet du att det inte blir några inskränkningar i din verksamhet inom en överskådlig framtid. Så kände man inte här, säger Morgan Hallén och förtydligar: 

Bra dialog

– Trots att vi hela tiden haft en bra dialog med alla parter, däribland kommunen, så kände sig inte intressenterna tillräckligt säkra på att de skulle få ha en tung industrianläggning på den här platsen så länge som de behöver. Jag vill då poängtera att vi endast haft förberedande samtal med kommunen, och att kommunen i ett inledande skede inte varit direkt avvisande till möjligheten att låta varvet få vara kvar inom en överskådlig framtid. Men alla har ju sett hur centralt anläggningen ligger. Det har räckt med att intressenterna ställt sig på tomten så har de känt tvivel, säger Morgan Hallén, likvidator och advokat på advokatbyrån Vinge. 

Besked i april

Det var i slutet av april som de holländska ägarna till Damen Götaverken meddelade sitt beslut om att avveckla göteborgsvarvet. Samtidigt varslades företagets anställda, vilka i april uppgick till drygt ett 50-tal efter att företaget redan för ett år sedan sade upp halva sin dåvarande personalstyrka.  

När det gäller utrustningen på varvet finns framförallt två flytdockor, en mindre och en större. Den största har en längd på 254 meter och bredd på 34 meter medan den mindre har en längd på 142 meter och bredd på 25 meter. De två flytdockorna servas av fyra kranar (2 x 15 ton och 1 x 3,5 ton samt 1 x 7 ton). Utöver detta har varvet fem reparations- och utrustningskajer som servas av flertalet kranar, bland annat två 90-tonskranar, en 50-tonskran och en 40-tonskran. Utöver detta tillkommer verkstäderna, bland annat den mekaniska verkstaden.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]