Tungt besked: Damen Shiprepair Götaverken läggs ned för gott.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Reparationsvarv | Miljö

EXTRA: Dödsstöten för Damen Götaverken

Allt hopp är nu ute om att hitta någon som vill ta över varvsverksamheten på Damen Götaverken i Göteborg. Samtliga intressenter har dragit sig ur förhandlingarna, vilket innebär att varvet läggs ned och all varvsutrustning ska säljas. 

Beskedet om att varvet läggs ned lämnades till personalen på torsdagsförmiddagen av likvidatorn Morgan Hallén, som är märkbart tagen när Sjöfartstidningen får tag på honom.

– Jag lämnade det slutliga beskedet till samtliga berörda idag på förmiddagen, även om alla medarbetare varit välunderättade under resans gång. Det hindrar inte att det är tråkigt och mycket smärtsamt att behöva lämna ett sådant här besked, säger Morgan Hallén till Sjöfartstidningen.

Allt ska säljas

All varvsutrustning kommer nu att säljas på den öppna marknaden.

– Det innebär verkligen allt: från de två dockorna och de fyra kranarna till samtliga fåtöljer och ned till det sista suddgummit. När ett bolag som det här går i likvidation inleder man alltid en försäljningsprocess parallellt med att man försöker hitta intressenter som vill ta över, så jag har till exempel redan visat dockorna och kranarna för olika spekulanter.

Alltför centralt

Den främsta orsaken till att ingen ville ta över varvsverksamheten har framförallt att göra med den centrala miljö i Göteborg där varvet ligger: 

– Intressenterna kände att de inte kunde få en tillräcklig säkerhet när det gällde deras investering. Investerar du till exempel i en industriverksamhet på västgötaslätten, där det finns en detaljplan för den industriella verksamheten, så vet du att det inte blir några inskränkningar i din verksamhet inom en överskådlig framtid. Så kände man inte här, säger Morgan Hallén och förtydligar: 

Bra dialog

– Trots att vi hela tiden haft en bra dialog med alla parter, däribland kommunen, så kände sig inte intressenterna tillräckligt säkra på att de skulle få ha en tung industrianläggning på den här platsen så länge som de behöver. Jag vill då poängtera att vi endast haft förberedande samtal med kommunen, och att kommunen i ett inledande skede inte varit direkt avvisande till möjligheten att låta varvet få vara kvar inom en överskådlig framtid. Men alla har ju sett hur centralt anläggningen ligger. Det har räckt med att intressenterna ställt sig på tomten så har de känt tvivel, säger Morgan Hallén, likvidator och advokat på advokatbyrån Vinge. 

Besked i april

Det var i slutet av april som de holländska ägarna till Damen Götaverken meddelade sitt beslut om att avveckla göteborgsvarvet. Samtidigt varslades företagets anställda, vilka i april uppgick till drygt ett 50-tal efter att företaget redan för ett år sedan sade upp halva sin dåvarande personalstyrka.  

När det gäller utrustningen på varvet finns framförallt två flytdockor, en mindre och en större. Den största har en längd på 254 meter och bredd på 34 meter medan den mindre har en längd på 142 meter och bredd på 25 meter. De två flytdockorna servas av fyra kranar (2 x 15 ton och 1 x 3,5 ton samt 1 x 7 ton). Utöver detta har varvet fem reparations- och utrustningskajer som servas av flertalet kranar, bland annat två 90-tonskranar, en 50-tonskran och en 40-tonskran. Utöver detta tillkommer verkstäderna, bland annat den mekaniska verkstaden.

Kommentarer

  • Per Nordström

    Tragiskt inte bara för sjöfarten på Göteborg utan också för de anställda förstås. Det har varit spännande att följa konjunkturcykeln när man tittat på beläggningen i dockorna.

  • Anonym

    Säger bara fy fa….

  • Anonym

    Tungt men sant. Centrala placeringen var strået som knäckte ryggen. Alla det minsta insatta, har ju var och en frågat sig, var ställer sig kommunen bakom att bedriva varvsnäring mitt i stan. Svaret har inte varit svårt att föreställa sig. Jag tror att dom hittills inte fattat hur skitigt det är med blästring och målning, därför har det fått pågå. Våra politiker fattar ju bäret om shipping.
    Hade man för länge sedan, när det en gång i tiden var dags att bestämma verksamhetens framtid och placering, beslutat om att kanske Arendal hade varit lämpligast placering, hade det sett annorlunda ut.

  • Anonym

    Arendal har för grunda dockor.

  • Anonym

    Ännu en verksamhet i botten då politikerna i Göteborg inte kan bestämma sig. Verksamheten är inte skitigare än bussarna i stan. Men kunskapen i kommunen är ju noll. Och viljan att få hit företag och verksamheter ligger på ungefär samma nivå. Bara Kia Andreasson får sina cykelbanor och bussfiler och möjligheten att stoppa allt annat, så e de bra…

  • Gerhard Rook

    Varför kan dom anställda ej driva verksamhet som egen. ??
    Skulle vara bra att höra deras komentar.

  • Anonym

    Kul att man kan driva varvsverksamhet i centrala Stockholm och Landskrona men inte i goa gamla inåtvända Göteborg. Så länge Volvo finns kvar så bryr man sej tydligen inte om nån annan industri. Nya Detroit snart?!

  • Lorenzo

    CARAMBA!!!

  • Per Nilsson

    Det här stämmer inte med vad som stod i Göteborgs Posten. Där säger man att det är Damen som försvinner men att det självklart skall få fortsätta att vara varvsverksamhet med ett 20-årigt kontrakt till intresserade!

  • Ex anställd

    Det är katastrof att det inte finns nån som vågar driva cityvarvet vidare!! Funkade alldeles utmärkt när vi hade Magnus Ringner som VD!! Efter att Damen tog över så har det bara gått nedåt för de vet inte hur man behandlar trogna kunder!!

  • Anonym

    Jag är övertygad om att damen är helt skyldiga till att varvet inte säljs eller tas över av någon annan. Dom har inget som hellst intresse av det. likvidatorn kan säga vad som hellst han jobbar trots allt åt damen. Och vi vanliga har svårt att kontrollera vad han eller komunen,damen säger
    bakom stängda dörrar. Nej kamrater! Detta va en medveten och planerad nedläggning sen lång tid tillbaka.

    • Anonym

      Det räcker att titta ut från varvsområdet på alla planerade bostadsprojekt runt varvsområdet. Då förstår man att varvet inte får någon problemfri tillvaro i framtiden.
      Den enda lösningen är flytta verksamheten till Arendal med offentliga medel, om verksamheten skall ha någon framtid i Göteborg.

      • Elake kaptenen

        Nja, flytta till Arendal är nog inte så lätt. Där är full verksamhet som det är, och jag tror inte att de företagen vill flytta sig.

  • Thomas Herbst

    Ett inte oväntat men inte desto mindre ’mer än’ tråkigt besked. Beklämmande. Senast, ännu anställda, underleverantörer, varvets kunder(!) m fl som direkt berörs. Göteborg ser ut att förlora en sedan ’multidecennier’ etablerad verksamhet men en också integrerad vy vid älven. Slut med dockor, kranar i arbete, liv o. rörelse… Dock – en i nära sikte acceptabel lönsamhet och för varvsverksamhet långsiktigt, tydligt givna ’spelregler’ är för varje ägare ett måste. Ofrånkomligt. Kan i sammanhanget varmt rekommendera Erkki Perssons bok TIO ÅR PÅ SISTA VARVET – spännande och fascinerande läsning…

  • Johan

    Kan inte alla ni här som skriker om hur tråkigt det är och hur märkligt det är att ingen vill eller kan ta över, bilda ett bolag som kan ta över verksamheten?
    Det måste ju finnas många fullständigt problemfira miljoner att hämta i en fortsatt verksamhet menar jag.

    • Anonym

      Bra skrivit!
      Alltid lätt att ”veta bäst” tills man skall ställa sig vid rodret själv. Då börjar nog knäna darra på många.

  • Migsvetsarn

    Ja, vem vågar satsa på ett varv där? När det blir dags att byta ut Älvsborgsbron och MP/S/V kommer att bygga låg cykelbro även där. Viktigare med bostadsrätter nära vattnet, varven kan man väl lägga uppe i skogen där ändå ingen vill bygga bostäder tycker dessa rödvins-hipsters.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.