Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Ekonomi | Reparationsvarv

Damen-dockorna borta till våren?

De två dockorna på Damen Götaverken tycks nu vara på väg att lämna Göteborg. Ett försäljningsavtal är ”i princip” färdigt för att skrivas under.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] för att skrivas under.

Enligt Morgan Hallén, likvidator och advokat vid advokatbyrån Vinge, handlar det om två parter som kommer att köpa varsin docka.

– Ja, så ser det åtminstone ut i nuläget. Men det är lite komplicerat med alla turer, så det kan också bli så att en part tar bägge dockorna.

Klart i mars

Vilka de båda parterna är eller hur stor köpesumma det rör sig om kan Morgan Hallén inte uppge. Han kan heller inte säga var någonstans i världen dockorna kan tänkas hamna – eller när de ska bogseras bort från Göteborg.

– Avtalen med alla villkor och intyg och så vidare bör vara klara att skrivas under i mars månad. Efter det ska ju köparna ordna med försäkringar och bogsering, och beroende på var de hamnar i världen kan det bli mer eller mindre komplicerat. Sen har ju köparna en viss fruktan för vädret här uppe, därför väntar de kanske till våren eller försommaren för att garanterat slippa snö och is.

Har överklagat

Parallellt med försäljningen av dockorna – där två dockkranar också följer med den större av de två dockorna – arbetar Morgan Hallén också med den pågående processen kring miljösaneringen av området. Efter att Göteborgs miljöförvaltning i november kom med sitt föreläggande mot Damen Götaverken och i viss mån även de tidigare ägarna Celsius och fastighetsbolaget Volvo Real Estate AB – där man förklarade att området kring Götaverken är kraftigt förorenat och behöver saneras till en kostnad av 150-300 miljoner kronor – har Morgan Hallén nu överklagat föreläggandet till Länsstyrelsen.    

”Överloppsgärning”

– Vi anser att Miljöförvaltningens föreläggande var en överloppsgärning. Vår ståndpunkt är att saneringen inte är någon nödvändig åtgärd, och om den nu är nödvändig så är den inte vårt ansvar, säger Morgan Hallén och fortsätter:

– Vi tog över Götaverken 1993 och har bedrivit en ren verksamhet där sedan dess, där vi har följt de miljötillstånd vi har fått. Vi kan inte följa logiken i Miljöförvaltningens påståenden och utgår nu från att Länsstyrelsen kommer att undanröja föreläggandet. Det värsta är dock att myndigheterna genom sitt föreläggande satte stopp för möjligheten att låta någon att ta över verksamheten i sin helhet.

Hårda krav

Enligt Jan Hermansson, tidigare anställd på Damen Götaverken och talesperson för det konsortium som sedan i höstas arbetat med ta över varvet, har man dock fortfarande inte gett upp helt och hållet.

– Nej, vi ger inte upp förrän vi ligger på rygg och dockorna och kranarna är helt borta. Det har varit så många turer i detta, och man vet aldrig – det kan ta en ny vändning i slutändan, säger Jan Hermansson, som inte heller han anser att miljöföreläggandet från Göteborgs miljöförvaltning var rimligt och korrekt. 

– Vi förstår inte riktigt varför Miljöförvaltningen behövde komma med så här hårda krav i detta skede. De måste ju inse att vare sig Damen, Celsius eller Volvo kommer att gå med på de krav som ställts. Det kommer att bli en lång process där det förmodligen blir staten som får gå in och betala. 

Många rykten

På torsdag denna vecka avslutas försäljningen av de fem kajkranar och totalt 900 objekt som ingår i den fjärde auktion som auktionsfirman PS Onlineauktioner håller i. Den senaste tiden har det i media ryktats om att bland annat Stena Line har visat en vilja och ett intresse för att bevara kranarna och rädda den klassiska silhuetten i Göteborgs hamn – trots att det fortfarande är oklart vem som isåfall ska ta på sig att underhålla kranarna och var de ska placeras.

På måndagseftermiddagen låg buden på de olika kranarna på mellan 10.000 och 50.000 kronor, men enligt Ola Happstadius, värderingsman på PS Onlineauktioner, kommer de summorna att trissas upp betydligt framemot torsdag.

”Som i poker”

– Budgivningen står och smyger, men det är helt normalt. Ju konstigare grejer det gäller, desto mer vill man smyghålla med buden. Det är som i poker. Vi tror till exempel fortfarande att budet för den största kranen kan komma att hamna på 5 till 10 miljoner kronor, säger Ola Happstadius och berättar att mellan 10 och 20 köpare har registrerat sig inför torsdagens auktion.

– Det är mest professionella användare men också en del som vill bevara kranarna. Men som sagt, vi tror nog att summorna kommer att trissas upp. Kranarna har funktionsmässigt varit igång tills helt nyligen, och man har inte sparat på vare sig underhåll eller service så de är i generellt bra skick – förutom när det gäller en av dem. Men för rätt köpare är det här ett väldigt bra tillfälle att komma över ett sådant här föremål, säger Ola Happstadius och tillägger att demonteringskostnaden för respektive kran ligger på uppskattningsvis en miljon kronor, medan skrotvärdet bör ligga på 1-1,5 miljoner kronor.

– Men då tillkommer förstås kostnader för demontering och transport. 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Även Eriksberg, Lindholmen och Arendal bör saneras. När det gäller Eriksberg som antagligen innehåller betydligt mer TBT än Lundbystrand, finns ej de gamla ägarna kvar d.v.s Broströms. Ska Älvstrandens utvecklings AB betala för den sanneringen eller hyresgästerna på Eriksberg?
    Jag tycker dessutom att det är konstigt att markägaren inte hålls skyldig, man har ju köpt marken med TBT från Celsius 1992. Man valde att inte göra upp med Celsius vid den affären eller under den period som Celsius fortsatte som hyresgäst. TBS slutade användas 1993 vilket innebär att det är orimligt att begära att Damen ska stå för sanneringskostnaderna. Celsius drev varvet från 1977 och kan endast stå till svars för en mindre del.

  • Varvsanhängare

    Även områdena Eriksberg, Lindholmen och Arendal bör saneras. I fallet Eriksberg finns ej de tidigare verksamhetsutövarna kvar (Brostöms). Ska markägaren Norra Älvstrandens Utvecklings AB betala för den notan eller verksamhets utövarna på Eriksberg. Samma gäller för Lindholmen och Arendal. TBT slutade användas 1993 och Damen köpte Cityvarvet år 2000. Celsius drev varvet från 1977 och sålde marken till Norra Älvstrandens Utvecklings AB 1992. Man gjorde inte upp om miljögifterna vid det tillfället och inte heller under den period som Celsius fortsatte som hyresgäst.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]