Hebridean Sky lämnar Donsö i maj förra året efter att ha legat upplagd där.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Salén är tillbaka med hela flottan i drift

Göteborgsbaserade Salén Ship Management har nu alla sina tre kryssningsfartyg i trafik igen, det för första gången sedan pandemin bröt ut.
I dag torsdag befinner sig Hebridean Sky vid Teneriffa, det sista stoppet på fartygets 13 dagar långa kryssning från Cap Verde. Det är fartygets första kryssning med passagerare enligt ordinarie kryssningsschema. Hebridean Sky är det sista av rederiets tre fartyg att göra den efterlängtade comebacken, Island Sky är sedan innan igång och gör kryssningar i Medelhavet och Caledonian Sky kryssar runt Australien.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ovider-youtube wp-block-embed-youtube wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”>
I maj 2021 lämnade Hebridean Sky Donsö efter tre månaders uppläggning.

I dag torsdag befinner sig Hebridean Sky vid Teneriffa, det sista stoppet på fartygets 13 dagar långa kryssning från Cap Verde. Det är fartygets första kryssning med passagerare enligt ordinarie kryssningsschema. Hebridean Sky är det sista av rederiets tre fartyg att göra den efterlängtade comebacken, Island Sky är sedan innan igång och gör kryssningar i Medelhavet och Caledonian Sky kryssar runt Australien.

– Hebridean Sky är sist ut och det känns som en riktigt god nyhet. Nu har vi alla fartygen igång med scheman som ligger för flera år framåt i tiden. Det känns nästan som att det är som normalt igen, säger Linn Milton vd för Salén Ship Management.

Salén Ship Management ansvarar för bemanning och teknisk drift på de tre systerfartygen som alla har en kapacitet på strax över hundra passagerare. Hebridean Sky och Island Sky är på långtidscharter till Londonbaserade Noble Caledonia som står för försäljning av kryssningarna för den brittiska marknaden, ett bolag som har samma ägare som rederiet. Caledonian Sky i sin tur ägs och chartras av Australian Pacific Touring, APT i Australien.

Att det dröjt såpass länge som tills nu innan rederiet kunnat återstarta alla sina tre fartyg beror enigt Linn Milton på att den typen av kryssningar behöver säljas med lång framförhållning.

– Man kan inte sälja den här typen av resor med någon veckas varsel, utan man måste först lita på att det finns en stabilitet på marknaden. Visst hade man kunnat chansa med att starta tidigare, men då hade vår charter behövt börja sälja de kryssningarna redan förra sommaren och då visste ingen vad som skulle hända ännu. Sedan ska man dra igång fartygen också och bemanna upp och det sker inte i en handvändning, säger Linn Milton.

Även om många av pandemins restriktioner släppts på många håll i världen, så har Salén Ship Management fortsatt kvar några av sina procedurer för besättningarna.

– De flesta länder har exempelvis inga karantänskrav för inresande från tredje land längre, men vi har kvar en del egna procedurer för att säkerställa att man inte har med sig något ombord. Exempelvis ska besättningen testas och även sitta i karantän i fem dagar, säger hon.

Att det finns en helt annan inställning till pandemin bland framförallt myndigheter menar Linn Milton är viktigt för deras verksamhet.

– Myndigheterna känns mycket mer avslappnade nu än tidigt i pandemin. Får man ett covidfall är det inte sådan panik som det var tidigare, utan nu vet man hur det ska hanteras. Det finns procedurer som gör att man ändå kan fortsätta operera, säger hon.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]