Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Rejält tapp för Tallink

Coronapandemin har slagit hårt mot Tallink Group. Under fredagen presenterade rederiet sina finansiella resultat för årets första kvartal. Bland annat redovisas ett intäktstapp på 13 procent.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ktstapp på 13 procent.

Årets första två månader började lovande för Tallink Group, som hade ökade passagerarsiffror i såväl januari som februari med 12,4 procent respektive 8 procent mot ifjol. Men som ett resultat av coronapandemin och de restriktioner som infördes i Estland, Lettland och Finland från mitten av mars, sjönk passagerarantalet kraftigt med 59,3 procent under mars och nästan 96 procent i slutet av april.

Nettoförlusten ökar 

Passagerartappet har gett ett försämrat totalresultat för årets tre första månader jämfört med 2019. Intäkterna låg på 154,9 miljoner euro – en minskning med 13,4 procent. Nettoförlusten ökade med 19,6 procent till totalt 30,2 miljoner euro.

– Före mars var vi på väg mot ett starkare Q1 än vi hade 2019, men nu bara veckor senare står vi inför utmaningar vi aldrig tidigare upplevt, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i ett pressmeddelande.

Godsvolymerna ökade

Trots drastiskt minskade passagerarvolymer under första kvartalet lyckades Tallink öka antalet transporterade lastenheter med 7 procent under månaderna januari till mars. Rederiet skriver i pressmeddelandet att ökningen av godstransporterna under kvartalet är positiv men att den inte är tillräcklig för att motverka den nästan fullständiga frånvaron av alla andra intäkter för företaget.

Bara fem fartyg i trafik

Sedan mitten av mars är endast fem av företagets 14 fartyg i trafik på Östersjön och endast ett av de fyra hotellen öppna, men med en beläggningsnivå på nära noll.

Huvudfokus för bolaget nu är kostnadskontroll och kassaflödeshantering samt likviditetsstödsförhandlingar.

– Det är uppenbart att återgången till full kapacitet kommer att bli en gradvis process och att det kommer att krävas nära samarbete mellan branschen och myndigheterna för att återupprätta människors tillit till resande, säger Paavo Nõgene i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]