Marco Polo bogserades under torsdagsmorgonen från ankringsplatsen in till Stillerydshamnen i Karlshamn.

Fotograf: marinetraffic.com

Kategori: Haveri

Rederiet: Vi vill be om ursäkt

Marco Polo bogserades under torsdagsmorgonen till Karlshamn dit hon ankom vid 10-tiden. Under dagen uttalade sig rederiet för första gången sedan olyckan vid en pressträff.
Arbetet med att bogsera fartyget till Stillerydshamnen i Karlshamn startade vid 8-tiden på torsdagen. Farleden in till hamnen stängdes av för all annan sjötrafik från 8.30, uppger Blekinge Läns Tidning.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n pressträff.”} /–>

Arbetet med att bogsera fartyget till Stillerydshamnen i Karlshamn startade vid 8-tiden på torsdagen. Farleden in till hamnen stängdes av för all annan sjötrafik från 8.30, uppger Blekinge Läns Tidning.

Trycksatte uppbrutna hålrum

Bärgningsarbetet av TT-Lines grundstötta färja Marco Polo påbörjades i onsdags och utgick då från den plan som rederiets bärgningsbolag föreslagit. Genom att trycksätta delar av de uppbrutna hålrummen lyftes fartyget långsamt från havsbotten och kom flott, uppger TT-Line i ett pressmeddelande. Sedan fördes fartyget med hjälp av bogserbåtar till en ankringsplats cirka en sjömil sydost om olycksplatsen.

Därefter genomförde bärgningsbolaget nya undersökningar av fartygets skick. Enligt Kustbevakningen har fartyget allvarliga skador, däribland vatteninträngning i de skadade oljetankarna.

Oljeutsläppet i samband med onsdagens förflyttning blev mindre än befarat, enligt Kustbevakningen tack vare att bärgningsbolaget inte trycksatte tankarna närmast de skadade. Kustbevakningen hade under onsdagen flera enheter på plats och sanerade den mindre mängd olja som påträffades till sjöss.

Kom till kaj vid 10-tiden

Under torsdagen bogserades fartyget från ankringsplatsen in till hamn, dit hon alltså ankom vid 10-tiden. Sjöfartsverkets lotsar fanns ombord, liksom fartygets befälhavare och annan besättning samt personal från Kustbevakningen. Under bogseringen övervakade Kustbevakningen eventuella nya utsläpp av olja från fartyget.

”Vi vill be om ursäkt”

Vid en pressträff i Karlshamn på torsdagen uttalade sig rederiet TT-Line för första gången sedan olyckan om händelsen. Anette Wugk, personalchef och chef i TT-Lines svenska del, inledde med att be om ursäkt.

– Först av allt vill jag be om ursäkt för det inträffade. Detta är något som aldrig har hänt i vår 65-åriga historia, sa Anette Wugk och fortsatte:

– Vi är alla tagna av situationen och av den påverkan detta har fått. Vi får ilskna mejl, ledsna mejl, och ni ska veta att vi läser allihop.

Fokuserat på fartyget

Hon kommenterade också den kritik som rederiet fått för att inte ha varit tillgängliga för medier som rapporterat om olyckan.

– Vårt fokus har legat på att få in fartyget till kaj för att därigenom kunna eliminera mer kontaminering eller annan miljöpåverkan som skulle kunna ske. Att komma hit till kaj har varit det viktiga för oss, sa hon.

Anette Wugk sa vidare att man från rederiets håll är ytterst tacksamma för det samarbete och stöd man fått från myndigheter och andra aktörer.

– Vi vill tacka samtliga involverade för det fantastiska arbete man har gjort. Vi vill också tacka alla volontärer, och vi vill be om ursäkt ännu en gång till alla boende och alla drabbade, sa hon.

Har ändrat rutten

På en fråga om Marco Polos rutt vid olyckstillfället, mellan fastlandet och Hanö, svarade Anette Wugk att rederiets fartyg från och med igår kommer att gå utanför Hanö istället.

Vad som orsakat olyckan vill rederiet i nuläget inte kommentera. Utredningen pågår och man vill inte spekulera utan inväntar vad utredningen kommer fram till.

Nästa steg är att lossa

Nästa steg är enligt rederiet att avlägsna de återstående drygt 300 tonnen bunkerolja från de oskadade tankarna och lossa lasten ombord. Denna åtgärd kommer också att göra det möjligt för både myndigheterna och rederiet att genomföra en mer djupgående undersökning av fartygets skador.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]