Marco Polo på grund. Bilden togs i måndags.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri

Rederiet förbereder för bärgning

Under tisdagen fortsatte arbetet med att ta upp olja som släppts ut från grundstötta Marco Polo. Samtidigt förbereder rederiet för att stabilisera, tömma och bärga fartyget. 
TT-Lines ropaxfärjan Marco Polo som i söndags gick på grund utanför Karlshamn står kvar på grundet. Rederiet skriver på tisdagen i ett pressmeddelande att man, för att hantera den olyckliga situationen på bästa sätt, kontrakterat det nederländska företaget Smit för att assistera i bärgningsarbetet. Representanter från Smit har sedan i måndags varit ombord på Marco Polo tillsammans med ett tekniskt team från TT-Line.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]href=”https://www.sjofartstidningen.se/marco-polo-kvar-pa-grundet/”>står kvar på grundet. Rederiet skriver på tisdagen i ett pressmeddelande att man, för att hantera den olyckliga situationen på bästa sätt, kontrakterat det nederländska företaget Smit för att assistera i bärgningsarbetet. Representanter från Smit har sedan i måndags varit ombord på Marco Polo tillsammans med ett tekniskt team från TT-Line.

”Den viktigaste prioriteringen nu är att stabilisera fartyget för att förhindra ytterligare skador”, skriver TT-Line i pressmeddelandet. Under tisdagseftermiddagen väntas ytterligare två bogserbåtar anlända till platsen. Enligt Kustbevakningen finns det risk för att fartygets stabilitet kan påverkas av den tilltagande vinden.

Näst i prioritet står att lossa resterande bunkerbränsle från fartyget så snart vädret tillåter. Utrustning för detta väntas enligt rederiet anlända på torsdag eller fredag. ”Detta steg är viktigt för att minska faran för miljön och därefter underlätta bärgningen av fartyget”, skriver rederiet. 

Enligt Kustbevakningen har miljöräddningsarbetet under tisdagen försvårats av att mycket olja har sjunkit ner under havsytan och att väderförhållandena blivit allt svårare. Vid 18-tiden meddelade myndigheten att ingen olja längre syns på vattenytan och att upptagning till sjöss med fartyg därmed inte längre är möjlig. Prognosen säger att oljan nu driver mot land under vattenytan.

Hittills har man tagit upp nästan 11.000 liter olja och lagt ut över fyra kilometer länsa. 

Parallellt med miljöräddningsarbetet pågår Kustbevakningens förundersökning för att skapa en bild av händelseförloppet och dess orsaker. Under tisdagen höll Kustbevakningen ytterligare förhör ombord på fartyget. Vid kontroll har det konstaterats att samtliga var nyktra. 

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]