Kategori: Passagerarsjöfart

Fastnet Line ber om ursäkt i öppet brev

I ett öppet brev ber nu ledningen för färjeoperatören Fastnet Line om ursäkt för att man stängde ner sin enda trafik – rutten Cork–Swansea – så plötsligt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nsea – så plötsligt.

Man hoppas kunna återuppta trafiken den 6 april 2012 för att fortsätta under sommarsäsongen fram till den 29 september 2012. 

Under de senaste fyra månaderna har bolaget arbetat intensivt med ett besparingsprogram för att komma tillrätta med skuldberget på EUR 10,3 miljoner. Rederiet skyller de röda siffrorna på bland annat bränslepriserna. Bränslepriserna har stigit med 50 procent jämfört med bolagets budget som lades fram 2009 och idag kostar en överfart EUR 18 560 i enbart bränslekostnader.

Fastnet Line har tidigare säkrat High Court protection (konkursskydd) för att kunna komma på rätt köl igen, skriver The Irish Times. Den nya affärsplanen reducerar antalet seglingar från 280 till 200 och färjan ska bara trafikera mellan Irland och Wales under högsäsong, det vill säga april till september. På färjan Julia (ex Christian IV, Bayard, Olau Britannia), som trafikerar rutten, har man också sänkt passagerarkapaciteten från 1 509 till 950. Färjan har 630 filmeter för bilar och trailers.

Fastnet Line är en av Stena Lines konkurrenter på Irländska sjön. Linjen Cork–Swansea konkurrerar främst med Stena Lines rutt Fishguard–Rosslare mellan sydöstra Irland och sydvästra Wales. Den senare rutten trafikeras av Stena Europe med kapacitet för 1 386 passagerare och 564 bilar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]