Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Skeppsbyggnad

Metanol testas på Scanrail

Stenas intresse för metanol som framtidens drivmedel tar ett första steg mot att konkretiseras genom installationen av två hjälpkärror på 40-årsjubilerande Stena Scanrail.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ilerande Stena Scanrail.

– Vi gör ett helt nytt maskinrum i ett underrum, som inte längre används som lastrum, där vi ställer två hjälpkärror med generatorer, säger Per Stefenson på Stena Teknik.

Stena Scanrail lämnar Götaverken i Göteborg i början av januari men någon metanol kommer inte att finnas ombord då. Metanol som innan den matas in i maskinerna görs om till DME, dimetyleter.

– Vi räknar med att tanka metanol första gången i slutet av februari. Det är ett testprojet så det är mycket som ska trimmas in.

Metanolprojektet har fler intressenter än Stena. Bakom projektnamnet Spireth finns också Wärtsilä, Lloyds’ Register, SSPA, Scandinaos, Methanex och Haldor Topsoe och det är inte enbart för att se att tekniken med att köra dieslar på metanol som installationen på Scanrail görs.

– Egentligen vill vi testa regelverket och få det godkänt. Det är Lloyds’ som gör det arbetet. I och med att det är förbjudet att ha bränsle med lågflampunkt ombord måste man visa att det finns alternativa säkerhetssystem och då måste man göra en riktig installation för att visa att det fungerar.

Stena och de andra intressenterna i projektet ser metanol som ett alternativ till LNG som många förespråkar. Utsläppen blir lika låga, maskinrummet blir lika rent men installationskostnaderna för en efterinstallation blir lägre.

– Vi har räknat ganska mycket på det och det blir rejält mycket billigare än LNG.

Orsakerna bakom det är bland annat att det inte behövs isolerade trycktankar som till LNG, tankar som för LNG dessutom behöver vara fyra gånger så stora som traditionellt.

– Vi behöver inte hålla -163 grader men vi behöver dubbelt så stora tankar eftersom energiinnehållet i metanol bara är hälften jämfört med olja.

I praktiken ska dock tankarna inte behöva göras dubbelt så stora.

– Nej, det finns överkapacitet i de flesta fartyg. Däremot måste vi ha dubbla väggar i tankarna och fylla dem med inertgas eftersom metanolen har låg flampunkt.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]