Under tisdagen bunkrade Stena Germanica återvunnen metanol från svensk stålindustri.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö

Bunkrade återvunnen metanol från stålindustrin

Sedan 2015 har Stena Germanica kunnat köra på både traditionellt bränsle och metanol. Under tisdagen bunkrade färjan en ny typ av metanol som återvunnits ur svensk ståltillverkning.
Sedan 2015 har Stena Lines ropaxfärja Stena Germanica, som trafikerar mellan Göteborg och Kiel, kunnat köra på både marindiesel och metanol. Sedan starten har färjan i snitt kört metanol på en av färjans fyra huvudmaskiner, vilket motsvarar 25 procent av den totala bränsleförbrukningen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]pe”:”video”,”providerNameSlug”:”youtube”,”responsive”:true,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>

Sedan 2015 har Stena Lines ropaxfärja Stena Germanica, som trafikerar mellan Göteborg och Kiel, kunnat köra på både marindiesel och metanol. Sedan starten har färjan i snitt kört metanol på en av färjans fyra huvudmaskiner, vilket motsvarar 25 procent av den totala bränsleförbrukningen.

Under tisdagen tog rederiet ytterligare ett kliv i sin satsning på alternativa bränslen genom att bunkra återvunnen metanol, så kallad blå metanol, som återvunnits ur svensk ståltillverkning.

”I stället för att elda upp det gör man ett vettigt bränsle av det som vi kan köra med på Stena Germanica”

Per Stefenson, projektledare för metanolprojektet, Stena Rederi AB

– Det är metanol som är tillverkad utifrån masugnsgas från SSAB i Luleå. Då fångar man in CO2, vätgas och sådant som finns i masugnen och i stället för att elda upp det gör man ett vettigt bränsle av det som vi kan köra med på Stena Germanica, säger Per Stefenson från Stena Rederi och projektledare för metanolprojektet, till Sjöfartstidningen.

Det hela handlar om ett femårigt pilotprojekt kallat FReSMe där elva aktörer från sex olika länder deltagit med finansiering från EU:s forsknings- och innovationsprogram Horizon, där Stena Rederi är en av de medverkande aktörerna. Syftet är att skapa en mer hållbar ståltillverkning och sjöfart, två industrier som enligt projektet står för 8 respektive 2,5 procent av de totala koldioxidutsläppen i världen. 

Metanolen kom dock inte direkt ner till Göteborg från Luleå, utan tog omvägen via Island. Det eftersom den behövde destilleras.

– Vi hade kunnat köra på den råmetanol som kom direkt från Luleå, men projektet ville ha den enligt den specifikation som finns för all metanol och då behövde den destilleras. Man valde då att använda en av projektparternas anläggningar och den låg på Island, säger Per Stefenson.

Även om den återvunna metanolen fortfarande är ett fossilt bränsle, så minskar det utsläppen av svavel med runt 99 procent, kväve med 60 procent och partiklar med 95 procent jämfört med traditionellt bränsle. 

Om det kommer fler containrar med återvunnen metanol från svensk stålindustri återstår att se, mycket handlar om det går att göra produktionen ekonomiskt försvarbar.

”Vi får vänta och se hur pass konkurrenskraftig en sådan här produkt kan vara, men det är ett fantastiskt första steg”

Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stena Line.

– Det får framtiden utvisa. Det pratas väldigt mycket om fossilfri ståltillverkning och det här är ett led i det. Det är ett brett industrisamarbete där sjöfarten är med som slutanvändare av en produkt från stålindustrin. Vi får vänta och se hur pass konkurrenskraftig en sådan här produkt kan vara, men det är ett fantastiskt första steg, säger Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stena Line.

För driften av fartyget märks ingen skillnad på den återvunna metanolen mot annan typ av metanol, enligt Peter Holm, chefsingenjör på Stena Germanica.

– Det är samma metanol, bara att den kommer från olika källor egentligen. Men det här kul att prova en ny teknik, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]