Länsor har lagts ut för att begränsa spridningen av oljeutsläppet.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri

Marco Polo kvar på grundet

TT-Lines färja Marco Polo som på söndagen gick på grund utanför Karlshamn står kvar på grundet. Arbete pågår för att stoppa och begränsa oljeutsläppet.
Det var igår morse som larmet kom om att ropaxfärjan Marco Polo hade gått på grund och därefter förflyttat sig och ställt sig på grund på ett nytt ställe. Fartyget läckte olja och ett arbete inleddes omgående för att hantera och begränsa utsläppet. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]om larmet kom om att ropaxfärjan Marco Polo hade gått på grund och därefter förflyttat sig och ställt sig på grund på ett nytt ställe. Fartyget läckte olja och ett arbete inleddes omgående för att hantera och begränsa utsläppet. 

Under måndagen hölls en pressträff i Hörviks hamn där bland annat Kustbevakningen, Räddningstjänsten och MSB deltog. 

Kustbevakningen arbetar just nu med två parallella spår: det ena är miljöräddning och det andra är brottsutredning.

Fartyget uppges stå stabilt på grundet.

– Det finns ingen risk som vi bedömer det att hon kommer att ramla av grundet. Men så är det också väldigt fint väder just nu, säger Erik Svensson på Kustbevakningen.

Enligt Kustbevakningen har mycket olja läckt ut; det handlar uppskattningsvis om ett bälte som är tre nautiska mil brett. Att fartyget förflyttade sig efter den första grundstötningen gör att oljan har spridits en lång sträcka. 

Nu pågår arbete för att stoppa och begränsa spridningen av oljeutsläppet. Arbetet samordnas av Sölvesborgs kommun och sker i samarbete med bland annat Räddningstjänsten, MSB och Miljöförbundet. Med tanke på vädret vill man få gjort så mycket som möjligt under måndagen. 

– Idag är det ett gynnsamt väderläge. Imorgon ser det inte alls lika kul ut, det ser ut som att det ska bli kuling och regn, säger Erik Svensson.

Man hoppas få upp så mycket olja som möjligt innan den når land. Samtidigt pågår planering för hur oljespillet bäst ska hanteras när det når stränderna och hur resurserna ska samordnas.

– Vi måste få en översikt och lägesbild för att kunna gå in med rätt insatser, säger Anders Borgman, kris- och beredskapssamordnare för Sölvesborgs kommun och stabschef för kommunens krisledningsstab.

Kustbevakningen kommer att genomföra dykningar för att inspektera fartygets botten inför en kommande bärgning. Något beslut om bärgning är enligt Erik Svensson ännu inte taget.

En förundersökning har inletts om brott mot sjölagen samt brott mot lagen om åtgärder mot förorening av fartyg.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]