Haveristens kraftiga slagsida och kylan försvårade arbetet för Kustbevakningen.

Fotograf: Daniel Bergman, Kustbevakningen.

Kategori: Haveri | Olycka

Bogserbåt fortsatt kvar vid grundet

Bogserbåten Pampus som gick på grund i Västerbotten i förra veckan ligger fortsatt kvar på platsen med kraftig slagsida. Kustbevakningen har avslutat sitt miljöräddningsuppdrag, men samtidigt pågår en utredning om misstänkt vårdslöshet i sjötrafik.

Det var under måndagen den 12 februari som den 28 meter långa bogserbåten Pampus gick på grund utanför Norrbyskär, sydväst om Holmsund i Västerbotten under en bogsering av en pråm. Kustbevakningens fartyg KBV 181 avbröt ett annat uppdrag utanför Skellefteå för att bistå och nådde haveristen under tisdag förmiddag.

Dykare besiktigade skrovet

Målsättningen för Kustbevakningen var att förhindra ett oljeutsläpp från haveristen. Planen var att försöka pumpa över oljan från fartygets tankar, det skriver Kustbevakningen på sin hemsida. Bogserbåten har tankar på båda sidor och tanken på babordssidan låg under vatten.

Under onsdagen genomförde Kustbevakningens dykare en bottenbesiktning av skrovet. Där fanns inga hål, men däremot låg bogserbåten med så kraftig slagsida att den vattenfylldes från aktern med vatten som trängde in i bostadsutrymmena och maskinrummet.

– Vi började tömma haveristen på vatten istället. KBV 181 kunde ligga i isen intill och vi hittade en metod med hydraulpumpar som fungerade bra, men då började det blåsa upp med upp emot 12-15 sekundmeter i byarna. I samband med att en pråm behövde flyttas från området på grund av det ostadiga vädret, flyttade sig isen och vi kunde inte ligga kvar där, berättar Daniel Bergman, befälhavare på KBV 181 till Kustbevakningens hemsida.

Under tisdagen anlände KBV 181 till haveristen som syns nere till höger i bild. Foto: Kustbevakningen.

Tätning av rör och luckor

Först på söndagen kunde arbetet fortsätta. Kustbevakningen övergick då till att täta röröppningar och luckor, allt som låg ovanför vattnet.

– Det var inget lätt arbete i kylan, snön och halkan och eftersom båten låg med väldig slagsida, men vi arbetade långsamt och säkert. Vi har en personlyftkran ombord och kunde låta personal åka runt båten i kranen. Temperaturen låg bara på några minusgrader men det blåste fortfarande kraftigt, säger Daniel Bergman.

Nu väntar bärgning

I och med att tätningen blev färdig är Kustbevakningens miljöräddningsuppdrag avslutat, men en förundersökning om misstänkt vårdslöshet i sjötrafik pågår. 

Själva bärgningen av haveristen kommer att genomföras av ett bärgningsbolag som rederiets försäkringsbolag har anlitat och Kustbevakningen kommer kontinuerligt att övervaka haveristen från flygplan. 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]