Berndtssons Rederi AB:s nya bulkfartyg Vingaren under provturen.

Fotograf: Berndtssons Rederi

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Lyckad provtur för Vingaren

Nyligen genomförde Berndtssons Rederi AB:s nya bulkfartyg Vingaren sin första provtur i Kina med ett lyckat resultat. Nu görs de sista arbetena inför leveransen.
Det var i november 2019 som Skärhamnsbaserade familjerederiet Berndtssons Rederi AB la en order på ett nytt bulkfartyg hos det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd. Våren 2021 påbörjades stålarbetena på fartyget, i oktober skedde kölsträckningen och i april i år genomfördes sjösättningen. Nu mellan 15 och 20 november genomfördes en provtur av fartyget med gott resultat.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]igure class=”wp-block-embed is-type-video is-provider-youtube wp-block-embed-youtube wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”>

Det var i november 2019 som Skärhamnsbaserade familjerederiet Berndtssons Rederi AB la en order på ett nytt bulkfartyg hos det kinesiska varvet Dayang Offshore Equipment Ltd. Våren 2021 påbörjades stålarbetena på fartyget, i oktober skedde kölsträckningen och i april i år genomfördes sjösättningen. Nu mellan 15 och 20 november genomfördes en provtur av fartyget med gott resultat.

– Det var en lyckad provtur i kinesiska sjön, allt har fungerat bra. Nu är leveransen beräknad till första veckan i januari, säger rederiets vd Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen.

Med ombord under provturen från Berndtssons Rederi för övervakning var delägaren och tekniska chefen Claes Berndtsson.

Fartyget är det tredje som byggts i en serie om totalt fyra fartyg där två är beställda av norska Berge Rederi AS (Sletringen och Selvaagsund), ett av Arriva Shipping AS (Nor Viking) och ett av Berndtssons Rederi AB, vilket alltså är Vingaren. Det är samma namn som på det fartyg som rederiet hade tidigare, som byggdes år 2000 och som de sålde till finska Prima Shipping.

Nya Vingaren blir 120 meter lång. Designen, som betecknas MDC1303 Ecolution, är framtagen av norska Marine Design & Consulting i Bergen. Serien klassas av DNV GL och byggs till isklass 1B. Designen är framtagen för att skapa ett så miljövänligt fartyg som möjligt med låga driftskostnader. Fartyget har bland annat IMO Tier III-anpassat maskineri med SCR-avgasrening, låg bunkerförbrukning och är förberedd för en eventuell framtida installation av batterier. Fartyget utrustas med en MaK-huvudmaskin på 2.800 kW och två Volvo Penta-hjälpmaskiner. Propeller samt thrustrar i för och akter levereras av Berg Propulsion på Hönö.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]