Stena Lines färja Sassnitz i Tyskland.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart

Trelleborg-Sassnitz till salu

Stena Line erbjuder Sassnitz stad att ta över linjen mellan Trelleborg och Sassnitz, vilket Trelleborgs Allehanda var först att rapportera om. Priset är satt till 1,5 miljoner euro.

Enligt Stena Lines pressansvarige Carl Mårtensson har rederiet ännu inte fått något svar.

– Vi har en pågående dialog men ingenting slutgiltigt är sagt, säger han till Sjöfartstidningen.

Sassnitz och Trelleborg har varit vänskapsorter sedan 2002, men tågförbindelsen mellan städerna har funnits sedan 1909 och det firades med ett pampigt 100-årsjubileum 2009.

Sassnitz protesterade

Efter att Stena Line offentliggjorde att linjen Trelleborg-Sassnitz, också kallad Kungslinjen, skulle läggas ner för gott har både de boende och näringslivet i staden Sassnitz och i delstaten Mecklenburg-Vorpommern protesterat högljutt. Färjelinjen har inneburit arbetstillfällen och affärsmöjligheter som nu riskerar att försvinna.

– Anledningen till att vi nu erbjuder staden att ta över linjen är önskemålen från olika håll i området om att delstaten ska hjälpa till att ta över verksamheten. Många i befolkningen identifierar sig med linjen, den har ju funnits i 110 år och den ger arbetstillfällen, säger Carl Mårtensson.

Fortsätter förhandla

Han tillägger att ingenting ännu är förändrat och att Stena Line fortsätter sina diskussioner med arbetstagarrepresentanterna för den tyska besättningen på Sassnitz. 

– Vi har ingen ambition att ta upp den här linjen igen.

Trelleborgs hamn positiv

För Trelleborgs hamn skulle ett återupptagande av linjen till Sassnitz naturligtvis vara positivt även om just den linjen inte är någon av hamnens stora verksamheter, säger hamnens vd Jörgen Nilsson till Sjöfartstidningen.

– Vi vill gärna ha tillbaka trafiken till Sassnitz men den handlade ju om passagerare och personbilar, det är våra andra fyra destinationer med frakttransporter som är våra stora. 

Jörgen Nilsson tror dock att det kan vara svårt för en stad att driva ett rederi.

– Det kan inte vara helt enkelt att få ihop och de måste väl i så fall ta hjälp från något håll. Men det finns säkert andra aktörer som kan vara intresserade.

Känner du till någon?

– Ja, jag kan verifiera att det finns en, men vilken säger jag inte. Det finns säkert fler men det är nog ingen av dem som överhuvudtaget vill säga något i det här skedet. 

Scandlines ointresserat

Scandlines drev både både Trelleborg-Sassnitz och Trelleborg-Rostock linjerna fram till oktober 2012 då Stena Line tog över dem. Men rederiets kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen säger att hon inte hört något om ett eventuellt intresse från Scandlines sida att ta tillbaka linjen till Sassnitz. 

– Nej, det har jag inte hört något om och i synnerhet inte i dessa svåra tider.

Det kommer ju en tid efter coronarestriktionerna, men Anette Ustrup Svendsen är ändå övertygad om att de två rutter som Scandlines i dag driver, Gedser-Rostock och Rødby-Puttgarden, är vad rederiet ska koncentrera sig på.

Sovande tågpassagerare

Så sent som i januari i år blev tågfärjan Sassnitz uppmärksammad i bland annat den tyska tidningen Die Welt för att tågpassagerare tillåts att sova i sina sovvagnar under den fyra timmar långa resan mellan Trelleborg och Sassnitz. Alla andra passagerare på färjan är förbjudna att befinna sig på fordonsdäck. Tillsynsmyndigheten BG Verkehr startade en undersökning om det är tillåtet enligt SOLAS att passagerare stannar kvar på fordonsdäck.

– Den granskningen ledde bara till att Stena Lines undantag från SOLAS-föreskriften tydliggjordes, säger Carl Mårtensson.